שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד

שטוקהולם - כשפונקציונליות פוגשת יופי

כשהוזמנתי לטקס קבלת פרס עיצוב בעיר קומו באיטליה, בתחילתו של קיץ לוהט, החלטתי להעניק לעצמי פרס משלי ולנסוע משם ליעד מעוצב במיוחד. הבחירה היתה פשוטה –  שטוקהולם  (עיר עם מסורת פרסים…) ענתה על כל הדרישות. 

וכך בתום יומיים מרגשים וסוערים בקומו, טסנו לא רק לאי אחד של שקט, אלא ל – 14 איים המחוברים בינהם ב-57 גשרים שסביבם ים ואגם. ספינות משייטות, יערות מכל עבר, נוף פסטוראלי של כפר דייגים העוטף עיר מודרנית, עם שרידי עבר מפואר. שטוקהולם- בירת העיצוב הנורדי. (על הפרס ראו כאן)

פשטות, מינימליזם ופונקציונאליות הם שלושת מרכיבי הקסם של העיצוב השבדי. מודרניזם המבוסס על הרצון ליצור אור ואויר, בהירות ניגודיות ודיוק. הסגנון הסקנדינבי מאופיין בפלטת צבעים רגועה על רקע שחור ולבן, בניגוד והשלמה בין חפצים ישנים לחדשים, בשילוב חומרים טבעיים בחלל, שההשראה להם נובעת מהטבע.

בשבדיה, עיצוב האופנה ועיצוב הפנים דוברים את אותה השפה, ומרכיבים יחדיו הרמוניה נינוחה, לא מתאמצת ומאוד שלמה.

בעיר הרגועה והיפיפיה הזאת ריכוז גדול של חנויות עיצוב המשלבות רהיטים, תאורה, ואביזרים בשלוב בתי קפה וצמחים. הרבה צמחים. 

הצורך באור והרצון להאיר את חיי היומיום מתבטאים בשבדיה בשימת דגש על עיצוב גופי תאורה, היצע ומגוון גדול מאוד של נרות, והתיחסות משמעותית לאומנות. 

Ostermalm - רובע העיצוב של העיר

ב – Ostermalm שפע חנויות עיצוב וגלריות ובינהן פזורים בתי קפה מסעדות וגם שוק האוכל המקורה Ostermalmstorg. כל חנות והיחוד שלה:

Asplund  – הוקמה על ידי האחים מייקל (סוחר אומנות) ותומאס (בנקאי) אספלונד כגלרייה לאספנות פריטי רהוט אייקוניים. במקביל החלו האחים אספלונד לפתח קו ריהוט ועיצובי משלהם תחת השם EDITION ASPLUND.

המקום שהוא כיום שילוב בין גלריה וחנות מציג את קולקציית אספלונד יחד עם פריטים של מעצבים ומותגים מוערכים כמו Cappellini, Flos Living Divani ו- Artemide ועבודות של גדולי המעצבים כמו טום דיקסון, ג'ספר מוריסון, מארק ניוסון ומעצבים שוודים עכשוויים.

פילוסופית המקום היא "עיצוב טוב הוא מוצר בו תוכלו להשתמש ולשלב כמעט בכל סגנון ויראה כאילו הוא תמיד היה שם"

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אביזרים מבתי עיצוב ברחבי עולם ב - Nordiska-בתמונה תצוגה של Alessi

Nordiska Galleriet 1912 –זה המקום למצוא את הקלאסיקות של בתי העיצוב הידועים בעולם: Vitra, Flexform, B&B Italia ו- Cassina  יצירות מאת פיירו ליסוני, אנטוניו ציטריו, פטרישיה אורקיולה ורבים אחרים. באולם התצוגה הגדול מוצגים רהיטים, פרטי עיצוב שונים, גופי תאורה וכלי בית.

גלריה מובילה לאספנות עיצוב השוכנת אף היא ברובע היא Jackson Design AB המציגה קולקציות נרחבות של עיצוב וינטאג' סקנדינבי ובינלאומי מהמאה ה -20. בגלריה רהוט, גופי תאורה שטיחים וחפצי עיצוב נדירים רבים. הגלריה משתתפת בירידים הבינלאומים Design Miami / Basel ומודרניזם ניו יורק

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
גוף תאורה עשוי זכוכית בעבודת יד ב - Modernity

מעבר לכביש נמצאת Modernity  – גם היא גלריה לאספנות עיצוב המתמחה באיסוף ומכירה של ריהוט נדיר, פריטי קרמיקה, זכוכית, תאורה ותכשיטים של המעצבים הסקנדינביים הנחשבים ביותר של המאה העשרים. הגלריה נחשבת כאחת המובילות באירופה, ומספקת פריטים המוצגים במוזאונים כגון ה –  MoMA וקופר יואיט בניו יורק, ה- LACMA בלוס אנג'לס והמוזיאון הלאומי בשטוקהולם, ומשתתפת באופן קבוע בתערוכות אומנות ועיצוב ברחבי עולם. את הפריטים ניתן לרכוש גם באמצעות אתר האינטרט של הגלריה.

 Dis Inredning ברחוב הסמוך, היא חנות עיצוב באווירה עכשווית. הרהוט התאורה וכל אביזרי האווירה נעשים ביצור בלעדי, ניתנים לרכישה גם באתר האינטרנט ונשלחים לרחבי עולם, גם לישראל.

חנות נוספת באוירה צעירה וטרנדית היא Granit, המשלבת כלי בית, מכשירי כתיבה, אביזרי גינה ומספרה.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
המון צמחיה טבעית כדים וכלי זכוכית ב - Granit
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אביזרים, יצירות אומנות ב Dis Inredning

כיכר Stureplan ורחוב Biblioteksgatan היוקרתי

לא הרחק נמצא אזור חנויות היוקרה, כל אחת מעוצבת להפליא ובינהן  מספר רב של חנויות עיצוב.

Norrgave  – חנות עיצוב לבית ולגינה, המדגישה את  היופי שבפשטות. הרשת לה חנויות נוספות בשבדיה, אחת באוסלו וכמובן חנות אונליין, הוקמה בשנת 1991 על ידי נירוואן ריכטר, אדריכל שהתמחה בעיצוב רהוט והפך את הנגרות לאומנות. המותג מתאפיין בשמוש בחומרים טבעיים, עם השפעות יפניות ודגש אקולוגי. פשטות פונקציונלית ופרקטית היא המוטו.

בין חנויות האופנה בולטות אלה הסקנדינביות בהשלמה שבין פריטי הלבוש לבין הסביבה המעוצבת בה הם מוצגים.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
J.LINDEBERG - Flagship Store
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Hope
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אחד מחלונות הראוה של בית הכלבו היוקרתי NK Stockholm המציג את בית האופנה קום דה גרסון
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
ואי אפשר לא להזכיר את איקאה המרכזת הרבה מערכי העיצוב השבדים. במרכז שטוקהולם איקאה מטבחים ממש כמו אצלנו בנמל תל אביב
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד

לא הרחק מבית האופרה נמצאת Malmstenbutiken חנות מעוררת השראה לרהיטיו של קארל מלמסטן שהחל בעיצוב רהיטים לפני 75 שנים, בצרוף רהיטים ופריטי עיצוב של מעצבים וחברות אחרות.

בחנות קלאסיקות בעיצובו של מלמסטן לצד עיצובים חדשים של המותג. עוד בחנות מבחר בדים ושטיחים של מעצבים מקומיים.

ממש בסמוך שוכנת אחת ההפתעות המעוצבות במיוחד בעיר- חנות העיצוב Svenskt Tenn.

סוונסקט טן הוקמה בשנת 1924 על ידי אסטריד אריקסון, שגייס את ג'וזף פרנק לחברה 10 שנים מאוחר יותר וביחד הם יצרו את סגנון העיצוב האישי האלגנטי והססגוני. בחנות העצומה מבחר רהיטים בדים ואביזרים בצבעניות משגעת לצד בית תה.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
ספריו של גוזף פרנק שנטע את הצבעוניות הסוערת באופיה של החנות
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
שילוב בדים טקסטרות ועושר צבעוני
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
קסם בצבעים ב - Svenskt Tenn
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
חנות העיצוב Svenskt Tenn
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
עיצוב נורדי בעיר העתיקה

ברובע העתיק בעיר, בין שלל חנויות המזכרות ומסעדות לתיירים, נמצאת Designfirman Gamla Stan Ab – חנות עיצוב ובה אוסף פרטי עיצוב סקנדינביים, המשלבים פונקציונאליות עם אלמנטים מפתיעים ויחודיים. בין כולם בולטים האביזרים, הכלים לפרחים ולנרות ולשילוב שבינהם של Klong השבדית ו –  firm living הדנית . 

את שני המותגים האלה ניתן לראות ברוב חנויות העיצוב שהוזכרו כאן, כמו גם במחלקות העיצוב של בתי הכלבו כמו NK ואחרים.

 

קונצרן H&M שולט ברחובות שטוקהולם. לחברת הענק מותגים מכווני קהל יעד אופנתי אליו הצטרפה לאחרונה רשת האופנה והאקססוריז other story & הטרנדית לצעירות, חנויות Arket  המעוצבות כחנויות קונספט לכל המשפחה בתוספת מחלקת עיצוב לבית ובחנות הדגל בשוקהולם גם בית קפה. Cos מכוונת לאופנה באיכות גבוהה יותר וגולת הכותרת מבחינתי היו חנויות הקונספט החדשות של H&M Home.

ברחבי אירופה נפתחו בשנה האחרונה 10 חנויות קונספט של המותג, שתיים מתוכן בשטוקהולם. החנויות מעוצבות להפליא בקווים נורדיים אופייניים, בצבעוניות מובלטת בשחור. בנוסף לקיים בחנויות המותג מוצגים בחנויות הקונספט גם פרטי רהוט תאורה וחנות פרחים במרכז שטח התצוגה. מהנהלת החברה בשטוקהולם נמסר כי אין מועד יעד לפתיחת חנות קונספט בארץ, ובינתיים נסתפק בשמחה בחנויות ה – Home בארץ, שבעיני זאת בקניון עזריאלי בת"א היא אחד המקומות המועדפים לרכישת אקססוריז וטקסטיל לבית.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
מבחר גופי תאורה נורדיים בחנויות הקונספט של H&M Home
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
עיצוב נורדי במחירים נגישים ב - H&M Home

בתי מלון ומקומות בלוי מעוצבים

בתי המלון המעוצבים במיוחד מתהדרים בברים טרנדים, לרוב על גגות המבנים המשקיפים לנוף העיר מוקפת הים.

חדש ונוצץ במיוחד הוא ה – Bank Hotel. המלון  נותן במה לאוסף פרטי של אומנים שבדים צעירים, שיצירותיהם פזורות ברחבי האיזורים הציבוריים ובחדרים השונים. בנוסף במלון יוחד אזור לתערוכות מתחלפות האחרונה היא ‘Swedish Fashion Photography 1952–2019’

Bunnies  היא מסעדה במלון המעוצבת באוירה צרפתית . גולת הכותרת היא Le Hibou, בר בקומת הגג הצופה לנוף הנמל הסמוך ומעוצב בהשראת דירה פריזאית.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
תצפית לגגות העיר מבר המלון בקומת הגג - Le Hibou

ETT HEM – המלון ובו 12 חדרים בלבד, שוכן בבני​ן שנבנה כבית מגורים פרטי בשנת 1910, בשכונת מגורים שלווה הרחק ממרכז העיר שטוקהולם. הרעיון העומד בבסיסו הוא בית רווי אומנויות, משופע באסתטיקה הסקנדינבית. מעצבת הפנים אילזה קרופורד בעלת הסטודיו הלונדוני Studioilse, הפכה את הבית למלון תוך שמירה על אופיו המיוחד כבית מגורים הנותן שירותים של מלון יוקרה. בבסיס הארוח מקום הרעיון לתת לאורחים תחושה של  ידידי המשפחה, מקום שמאפשר לאורחים להיות חלק ממנו ולהרגיש בבית. גינת המלון מוסיפה לתחושת הבייתיות.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
מאחורי חומה מסתתר מלון יוקרתי ובייתי במיוחד

ה – Urban Escape הינו קומפלקס המכיל את בתי המלון At Six  ,Hobo,  Nordic Choice מסעדת Tak ומתחם הגג המשותף לכולם – Stockholm Under Stjärnorna Brunkebergstorg. כל אזור הכיכר סביבה בנוי המקום, היא חלק  מתוכנית התחדשות עירונית שמטרתה להחזיר את האזור להיות אחד המרכזים והתוססים בעיר.

At six hotel – מלון המציע אלגנטיות עם טוויסט צעיר ונון קונפורמיסטי. המלון מעוצב כגלריית אומנות, ומשלב אומנות שנאספה בקפדנות ממיטב האומנים יחד עם עיצוב אלגנטי ומרשים. המלון עוצב בידי הסטודיו הלונדוני הידוע Universal Design Studio שפירש מחדש האסתטיקה הברוטליסטית של הבניין ההיסטורי, ששימש בעבר כסניף בנק. הארכיטקטורה הפנימית משלבת אבן מנוסרת, פלדה מושחרת, עץ וגרניט בפלטת צבעים אפורים בשלוב חומרים טבעיים ומרקמים מנוגדים, בהירות למול כהות, עדינות כנגד גושניות. עיצוב המלון זכה בפרסים רבים ובינהם DEZEEN AWARDS .

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אומנות כקונספט ב - At Six Hotel

Stockholm Under Stjärnorna Brunkebergstorg, (גבוה מעל שטוקהולם מתחת לכוכבים) הוא מתחם בלוי תוסס מעל רחובות מרכז שטוקהולם.  הגג המשותף למלונות AT SIX  ו – HOBO הינו פארק למבלים: מסכי ענק, די גיי המנגנים מוסיקה, הקרנת סרטים  באווירת בר תוססת למול נופי העיר המרהיבים. 

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
מלון Hubo הטרנדי
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
שלוב ברים ומסעדות על גג המבנה המשותף

Nobis Hotel בו התארחנו, שכן מבחינתי ב Hope פינת Acne, שני מותגי אופנה שבדיים שווים במיוחד, שמיקמו את חנויות הדגל שלהם משני צידי המלון. מסתבר שבמלון האלגנטי הזה, נולד המונח סינדרום שטוקהולם המתאר את התופעה של חטופים החשים הזדהות עם החוטף ופחד דווקא מהמחלצים. השם ניתן לתסמונת זו בעקבות מקרה שקרה ב-23 באוגוסט 1973 בזמן שוד בבנק ששכן היכן שהיום נמצאת חנות Acne. ארבעה מעובדי הבנק הוחזקו כבני ערובה במשך חמישה ימים וחצי בכספת הבנק בגודל 3×12 מטר על ידי השודד (ששהה בה יחד איתם). ראיונות עם בני הערובה לאחר שחרורם העלה לראשונה את התסמונת המבוססת בעיקר על טראומה שיוצרת אצל אדם רגשות חיוביים דווקא כלפי זה שפוגע בו או כלפי מי שנתפס כדומיננטי. צוות המשא ומתן והפריצה לשחרור החטופים נעשה מתוך הבנין שהיום הוא קומת חדרי הישיבות לארוח עסקי במלון בו נותרו בקירות סימני הירי.

המלון שוכן בשני מבנים היסטוריים מהמאה ה-19, ועיצוב הפנים שלו קונטרסטי בסגנון אלגנטי מודרני אל זמני.                                              

 

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
הלובי האלגנטי Nobis Hotel
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
ה - Golden Bar ב - Nobis

לרשת גם מלון מיס קלארה ולאחרונה נפתח גם מלון Blique by Nobis , מלון בוטיק המשלב אדריכלות ועיצוב. הבנין המקורי שתוכנן לראשונה על ידי האדריכל הנודע  Sigurd Lewerentz כבנין משרדים, שומר בקפדנות ונוספו לו ביטויים יצירתיים חדשים בתחומי העיצוב העשווי תעשייתי. למול הבסיס המופשט עוצב פנים המלון בפלטת צבעים הנעה בין גוונים טבעיים לשחור, בשלוב פריטי רהוט אייקוני של המעצבים קרל האנסן, צ'רלס וריי איימס האמריקנים ורהיטים שעוצבו במיוחד למלון. במקום גם מרפסת גג עם נוף מרהיב לגגות שטוקהולם.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Blique by Nobis
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אוכל שבדי עכשווי במסעדת Miss Clara Hotel by Nobis

אוכל מעולה, בתי קפה ומסעדות מעוצבות

האוכל השבדי מבוסס גם הוא על הזמין (מאכלי ים ) הנינוח והנעים ( הרבה לחמים מעולים ולצד מאפים).

לצד אוכל שבדי מסורתי בשטוקהולם היצע גדול של מטבחים בינלאומיים והמענינות מכולן הן המסעדות המגישות מטבחי פיוז'ן המשלבים את הטוב מכל העולמות.

כזאת היא מסעדת Tak הנמצאת במתחם  Stockholm Under Stjärnorna Brunkebergstorg ומתפרסת על פני שתי קומות הצופות לנוף פנורמי של העיר והים סביבה. המקום מגיש אוכל יפני מעולה, העושה שימוש בחומרי גלם אורגניים בסביבת עיצוב נורדית. 

 Kale & crave היא מסעדה אורגנית, נטולת גלוטן מעוצבת ברוח המותג ברעננות נקיה .

שילוב של מסעדה מדליקה בחנות אופניים היא Bianchi Cafe' & Cycle. המסעדה פועלת בלב חנות הומה ובה מבחר עצום של אופניים ומוסך לתיקונים.

בסמוך לארמון המלך בכניסה לעיר העתיקה מצאנו את Restuarang Tradition. התור הארוך מאוד (המסעדה איננה מקבלת הזמנות מראש) שווה את השילוב המשובח של אוכל שבדי מסורתי בחלל מעוצב בסגנון סקאנדינבי קלאסי.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
 Kale & crave
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אוכל מסורתי בשלוב עיצוב מקומי ב -  Restuarang Tradition
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Tak -פיוז'ן שבדי יפני עם נוף עוצר נשימה
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Bianchi Cafe' & Cycle-מסעדה בלב חנות אופניים הומה

Rosendals Trädgård היא חווה לגידול צמחי בית, ירקות ועשבי תיבול ביער טבעי בשולי העיר. בלב המקום הבאמת קסום הזה, בחממות ובגינה חיצונית נמצאים בית הקפה ומעדניה העושים שימוש בתוצרת המקום. במקום גם משתלה המוכרת את הצמחיה הגדלה בגנים וכל האביזרים הנדרשים. במקום מקיימים גם אירועים פרטיים ותערוכות. ותודה לשרית סלע המתגוררת בשטוקהולם וכותבת את minimalist me blog שהמליצה על היופי הזה.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
צמחים וכלים מרהיבים ב - Rosendals Trädgård
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
צמחים וכלים בשפע ססגוני בבית הקפה הקסום בטבע

עיר עמוסת אומנות-מוזאונים גלריות ובית מכירות פומביות

בראש ובראשונה ה – Nationalmuseum – המוזיאון הלאומי של שוודיה לאמנות ועיצוב. האוספים כוללים ציור, פיסול, רישומים והדפסים בין השנים 1500-1900 אומנויות שימושיות ועיצוב עכשווי.

בזמן ביקורינו במוזאון הוצגה התערוכה Finn Juhl: Architectural Furniture Designer הסוקרת את פועלו של האדריכל ומעצב הרהיטים הדני פין ג'והל, אחד ממעצבי הרהיטים הסקנדינביים המשפיעים ביותר של אמצע המאה העשרים. בתערוכה הוצגו מבחר מהרהיטים שייצר, והרהיטים מביתו הפרטי אותם עיצב לעצמו בשנת 1942.

התערוכה מציגה גם את פנים ביתו של פין ג'והל באמצעות תמונות בפורמטים שונים, יחד עם כ- 25 פריטי ריהוט ומנורות מקוריים ויצירות אמנות.

הרהיטים יוצרו לרוב בסדרות קטנות. עם זאת, ג'ול היה גם אחד המעצבים הדנים הראשונים שעיצבו רהיטים לייצור בקנה מידה גדול. יחודו ברמת פרטים וטכניקת נגרות של עבודת יד שהועברו לייצור תעשייתי.

במהלך שנות החמישים הייתה לפין ג'והל השפעה רבה בארצות הברית, אז הוצג על ידי אדגר קאופמן, האוצר המיתולוגי של המחלקה לעיצוב תעשייתי בMoMA, המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. כיום הרהיטים המקוריים של פין ג'והל ופריטים אחרים שעוצבו על ידו הם אייקונים נחשקים ביותר בשוק המכירות הפומביות.

ב Design Dipo, אגף העיצוב במוזאון, הוצגה תערוכה המספרת על התפתחות קרמיקה לאורך ההיסטוריה. התערוכה מתארת חומרים, ייצור וטרנדים דרך יותר מ- 1200 פריטים, מהמאה ה -18 ועד היום, ובוחנת כיצד הצרכים והרצונות המשתנים של החברה משפיעים ומושפעים מעיצוב ופיתוח חומרי.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
תערוכה לפועלו של המעצב Finn Juhl
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אגף העיצוב במוזאון הלאומי

 Bukowskis – רשת בית המכירות הפומביות בת כ- 150 שנה, הנחשבת  כמובילה בשוק הנורדי. המכירות נעשות בדרך האותנטית של מכרזי פטיש, מכירות פומביות מקוונות, ותערוכות ומכירות פרטיות. מתחם המכירה הפומבית הקלאסית מתקיים בבית המכירות הפומביות בפארק Berzelii בשטוקהולם.

הקיץ מציג בית המכירות אוסף פרטי ייחודי ומקיף של ריהוט ועיצוב של אייקון העיצוב הדני Hans J. Wegner.  הקולקציה תוצג בבוקובסקיס במהלך שבוע העיצוב הקייצי של שטוקהולם בין התאריכים 21-27 באוגוסט והיא תימכר ברשת ב 28- באוגוסט.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד

The Hallwyl Museum

ביתם של וולטר ווילהילמינה פון הולוויל, המשמש כמוזיאון לאוספיה של הרוזנת. זהו בית מגורים שנבנה בין השנים 1893-98, על ידי איסק קלסון, האדריכל הנודע ביותר בשוודיה באותה תקופה,  כבית חורף עבור הזוג העשיר ביותר בשבדיה. סגנון העיצוב הינו אקלקטי בעיקרו ויחודו גם בשימוש בטכנולוגיות ונוחות מודרניות כמו הסקה מרכזית טלפונים, ותאורת חשמל. הבית תוכנן מראש להיות מוזאון ובשנת 1920 תרמו בני הזוג את ביתם  על תכולתו למדינה, בתנאי שהבית ישאר  ללא שינוי מהותי. בשנת 1938 נפתח המקום לציבור, שמונה שנים לאחר מותה של ווילהמינה. הבית השתמר בדיוק כפי שנשאר, ומוצגים שם בין היתר פריטים אישיים כולל חתיכה מזקנו של בעל הבית לצד פרטי אומנות רבים. סיור אותנטי בבית מרהיב ותכולה המשמרת את חייה של המשפחה.

Andréhn-Schiptjenko היא גלריה לאומנות הנמצאת בלב רובע העיצוב Ostermalm. הגלריה הוקמה בשנת 1991 ונחשבת לאחת מהגלריות המובילות בסקנדינביה, הפועלת לקידומם של אומנים מכל רחבי העולם בתחומי ציור, פיסול, צילום ווידיאו. לאחרונה פתחה הגלריה חלל תצוגה נוסף בפריס. 

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
תצוגה חדשה בגלריה Andréhn-Schiptjenko

אומנות גם בתחנות הרכבת התחתית

האומנות המהווה חלק משמעותי מעולם התרבות והעיצוב השבדיים לא פוסחת גם על תחנות הרכבת התחתית. 

לרכבת התחתית 100 תחנות מתוכן 90 מעוטרות באומנות. ישנם סיורים מודרכים ואפשר גם כמונו להכנס לרכבת לאחר שעות העומס, כשהרכבת כמעט שוממת, עם מדריך אינטרנטי, ולשוטט בין התחנות של שלושת הקווים העיקריים, הכחול, האדום והירוק. יצירות האומנות פזורות ברחבי התחנות במקומות שונים, לא רק ברציפים עצמם. כל תחנה נעשתה על ידי אומנים אחרים בתקופות שונות מאז פתיחת הרכבת ב – 1950

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Stadion station - אחת מתחנות ה"מערה" שנחצבו היישר מהסלע תחת הכותרת קשת בענן
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
Universitetet Station - תחנת הרכבת מתחת לאונברסיטת שטוקהולם המתארת באריחי קרמיקה את מסעותיו של קרל לינאוס, חוקר שבדי נודע
שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
תחנת T-Centralen אליה מגיעים כל שלושת הקווים של הרכבת התחתית. הרציף משנת 1957 ומחופה אריחים גיאומטריים.

בתחנת Odenplan אין אומנות והגענו אליה כדי לצאת לנשום אוויר ולבקר בספרייה הציבורית של שטוקהולם הקיימת מאז 1928. במקום אולם קריאה מדהים ביופיו בן 3 קומות.

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד
אולם הקריאה בספריה הציבורית של שטוהולם

יש לי חיבה רבה לספריות, ואחת נוספת שמחייבת בביקור היא  הספריה הלאומית Kungliga biblioteket – האוסף מכיל פריטים בני יותר מאלף שנים. בספריה אוספים ומשמרים כמעט כל מה שפורסם בשבדיה : כתבי יד, ספרים, עיתונים מוסיקה, תוכניות טלויזיה וצילומים. ב 1661 חוקק חוק בשבדיה המחייב כל מוציא לאור לשלוח עותק לספריה הלאומית, כאמצעי לצנזורה ופקוח. החוק העתיק הזה שעודכן במהלך השנים חל על כל אמצעי התקשורת והטכנולוגיה שהתפתחו במהלך השנים ממוסיקה ועד למשחקי מחשב וכל אמצעי תקשורת אלקטרונית . כך נאצרו בספריה הלאומית למעלה מ 18 מליון פריטים המהווים את נכסי התרבות השבדית

שטוקהולם-מקומות מעוצבים במיוחד

הפוסט הזה ארוך במיוחד. שטוקהולם נהדרת, מגוונת מלאת אווירה ועיצוב אהוב במיוחד.

הבחירה לאן ללכת ועל מה לכתוב היתה מאתגרת.

תודה שהגעתם עד לכאן, ואם יש לכם תגובות, הערות, חוויות, ומקומות ממומלצים ומעוצבים במיוחד דברו אל כולנו והשאירו תגובה כאן למטה.

להתראות במקומות מעוצבים נוספים בעולם.

קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של כ – 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרה, עיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג מקומות מעוצבים במיוחד, המתפרסם גם מידי חודש במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה

אם הגעתם למקום מעוצב, בעקבות הפוסט הזה, צלמו, תעלו לסטורי ותייגו אותי, אחרת איך אדע ששימחתי אתכם?

שלכם,

נורית

4 תגובות

  1. הי נורית
    א. מרגישה שהייתי שם הכתיבה ככ מלאת אוירה
    ב. לא בא לך להביא הכל הביתה?
    ג. מהממת.

    1. הי סיגל
      א. כיף לשמוע, זה הרעיון להעביר את תחושת המקום הלאה.
      ב. בא לי מאוד. מתרגלת איפוק ועדין היו פריטים שעשו רילוקשיין… (למשל מה שמונח על הדלפק בתמונה של Hope…)
      ג. המון תודה ואהבה בחזרה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקניות המעוצבות בעולם - הגירסה המקוונת

ריחוק חברתי הוא השיק החדש כמה עינינים לפני שנתחיל: הפוסט

המשך קריאה »
מיאמי-מקומות מעוצבים במיוחד

מיאמי-עיצוב אדריכלות ואומנות באווירה ססגונית כשהוזמנתי להצטרף לצילומים של סרט

המשך קריאה »
Let's keep in touch