ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד

"הייתי בפריז וגם ברומא
ראיתי את שבעת פלאי תבל,
בקוטב הצפוני וגם דרומה,
אך אין מקום כמו ארץ ישראל.
וכמו גלויות של נוף יפות
תמונות בזכרוני עפות,
כמו בעד עדשה של מצלמה
בתרמילי אותן אשא
בכל מקום, בכל מסע
קטעי פסיפס מתוך תמונה שלמה."

אז המצב לא כזה אידאלי והייתי שמחה לכתוב לכם מפריז וגם מרומא, ולהשלים את הביקורים בכל שבעת פלאי תבל, אבל זה נכון, אין מקום כמו ארץ ישראל.

סגר בא וסגר הולך, גל כזה או אחר,  אנחנו נשארים בינתיים בארץ.

בעידן הקודם חיי היומיום וסופי השבוע הביאו אותנו למקומות יפים באופן טבעי. 

בעידן החדש, מלא החששות והמגבלות, צריך לזמן את הטוב להביא אותו אלינו, ולצאת אליו. והוא קרוב ולגמרי קיים.

מזמינה אתכם להצטרף למקומות שמשמחים אותי, רובם שילוב של מקום מעוצב ואוכל טוב, פחות מחצי יום טיול שנותן את האוויר להמשך.

צפון: משכן לאומנות עין חרוד ביסטרו לונא בנצרת והפתעה בדרך

השילוב הכי ישראלי בעיני. אומנות ישראלית, אוכל ערבי והכל על רקע נופי עמק ישראל והגליל התחתון. ארץ ישראל היפה מכל מבחינה.

לא חשוב מאיפה תגיעו, הדרך למוזאון תכניס אתכם לאווירה טובה. מבנה המוזאון המוצב בלב הקיבוץ, הוא יצירה אדריכלית יחידה במינה. סוד קיסמו של מבנה המוזאון הוא במפלי האור טבעי הזורמים על קירות  התצוגה כתוצאה ממבנה הגגות של המבנה המפוסלים כגלים ויוצרים חלונות עיליים נסתרים וקימורים המחזירים את האור ומזרימים את האור פנימה. שילוב האולמות המוארים עם חצרות המבנה, שם מוצבים פסלי חוץ, יוצר אווירה כל כך מיוחדת עוד לפני שמתפנים בכלל לאוספים המוצגים במקום. המוזאון נותן במה לאומנות הישראלית בתערוכות מתחלפות בנוסף לאוסף יצירות של יוצרים יהודים שנאספו ברחבי אירופה.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
גן הפסלים בכניסה למשכן האומניות בעין חרוד
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
נדודים-תערוכתה של אורנה בן עמי במשכן האומניות

מיד בסיום הסגר האחרון,  נפתח המשכן למבקרים ובנוסף לתערוכות הקבועות מוצגות במקום ארבע תערוכות חדשות של ארבעה יוצרים, שכל אחד מהם מספק סיבה טובה להגיע, ושהשילוב בינהן עוצמתי ומרגש.

מיכאל קובנר מציג את תערוכתו "מראות כפולי אפיק" בה הוא מספר את סיפורו האישי בין היתר כבנו של המשורר ומנהיג פרטיזנים, אבא קובנר. השואה היא גם הנרטיב בתערוכה מחוזות ביעותים של הצייר ליאון אנגלסברג. "חדא כנישתא" (בית תפילה בארמית) היא תערוכה הבוחנת את הקשר בין האדם לבתי תפילה והצורך במרחב מקודש, שאלה שהתחדדה בעקבות סגירתם של אלה בתקופת הקורונה בכל הדתות ברחבי עולם. התערוכה ידעתיך מציגה סרטים שיצר האומן גרגורי אבו ברחבי עולם, בנסיון להיטמע בסביבה הטבעית.

השילוב שלי לבוקר של אומנות הוא צהרים אצל לונא בנצרת. גאוותה של לונא על אוכל נצרתי גלילי אותנטי הנעשה בידי נשים מקומיות. אל תתנו לכתובת המסעדה במרכז ביג להטעות אתכם. המסעדה אומנם שוכנת בקניון, אבל נמצאת על גג המבנה ולה מרפסת הצופה לנוף הכנסיות של נצרת. תענוג אמיתי בכל מזג אויר. ומה שלא אכלתם, תמיד תמיד תקחו איתכם כנאפה הביתה.

בטיול שאנחנו עשינו, ובגלל אהבתי הגדולה לאלי שמיר, החלטנו בדרך חזרה לבקר את הפסל שיצר, וונוס אוספת בצל המוצב בגן במרכז כפר יהושע, מקום מגוריו. דמות אישה יצוקה בברונזה, שהוגדרה כל כך מדויק כ"פסל של יופי ייצוק בברונזה על אודות יופי אנושי בר חלוף"  (יונתן הירשפלד 2020).

הנסיעה בנופים בהם יוצר אלי שמיר נראים כמו נסיעה בתוך יצירותיו הראליסטיות, ולפעמים קשה להפריד בינהם.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
הפסל ונוס אוספת בצל, אלי שמיר, כפר יהושע
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
אוכל נצרתי אותנטי בלונא ביסטרו

ועוד קצת צפונה - רמת הגולן וחופיה הצפוניים של הכנרת

שעתיים נסיעה בנופים נהדרים ואתם ברמת הגולן. קפיצה קטנה, ללא לינה, עם הרבה יין וכיף.

במושב קידמת צבי שילוב של יקב מעולה וריבות. 

מרכז המבקרים של יקב בזלת נמצא בכניסה למושב. כאן תמצאו מארחים נהדרים, טעימות יין וגבינות  במרפסת פתוחה לנוף מרהיב. 

קצת פנימה לתוך המושב שוכן לו הבית של עמי ותמי במהדורה ישראלית. שרה קוז'יקרו רוקחת כאן 145 ריבות בשילובים יוצאי דופן. אל תפספסו את ריבת התאנים וויסקי. 

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
יקב בזלת בנוף הגולן
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
בית הריבות בקדמת צבי

בדרך הלוך או חזור לאורך חופה הצפוני של הכינרת שוכנות שתי כנסיות שחייבות ביקור.

לאורך הטיילת שנבנתה לכבוד ביקורו של האפיפיור בשנת 2000 שתי כנסיות. כנסיית הלחם והדגים טובלת בבוסתן עצים וצמחיה פורחת כל זה ממש על שפת הכינרת. 

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
כנסיות בחוף טבחה
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
קסם על ים כנרת

מערב: תל אביב - חוף אוכל ואומנות

חוף הצוק, הקרוי גם חוף מנדרין, ועבור אלה שגדלו איתי ברמת השרון ישאר תמיד חוף הקאנטרי, הוא המגרש הביתי שלי, והמקום שהטבע עיצב הכי לטעמי בסביבת החיים הקרובה אלי. חוף של שלווה, כזה שממנו החיים נראים טובים ושההליכה לאורכו מביאה את המחשבות הטובות והפתרונות לרוב הענינים.

כוכבית גדולה – האמור לא רלוונטי לחלוטין בימי שבת בתקופת הקיץ.

במקום פעלה שנים רבות מסעדת חוף שהופעלה על ידי מסעדת טורקיז הסמוכה. בשנתיים האחרונות המסעדה שייכת לרשת מסעדותיו של השף עומר מילר. השינוי למכורים היה לא פשוט. הבשורה הטובה היא שהמקום שודרג באופן שלא קלקל את האותנטיות, והקפה בכוסות הזכוכית נשאר הטוב בעולם. לכל היתר התרגלנו. אולי נשאר געגוע לפליליסט של פעם.

הצרוף הקולינארי האולטימטיבי נמצא כמה דקות נסיעה מהחוף במסעדת גרקו באזורי חן.

כאן נמצא לו אי של שמחה עם אוכל טוב, שמשכיח את העובדה שאנחנו על מדרגות מרכז מסחרי ולא בטברנה באי יווני.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
חוף הצוק-טבע תל אביבי
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
אוירה של אי יווני ברחבת המרכז המסחרי

הסוהו של תל אביב מתפתח בדרום תל אביב בואך יפו.

 קרית המלאכה של פעם שינתה פניה, ובבנינים שבין שדרות הר ציון לרחוב שוקן מרוכזים חללי סטודיו וגלריות בתחומים מגוונים.  אומנות הרחוב המשגשגת מוסיפה לאווירה האמנותית בסביבה. בין המקומות המומלצים נמצא הסטודיו של היוצרת מעין בן יונה העוסקת בקרמיקה שימושית יוצאת דופן. ממש בסמוך, בדרך המפעל 1 נמצאת גלריה רוזנפלד הוותיקה. בין בתי הסטודיו הרבים בולט הסטודיו של האומנית כרמל אילן שפיתחה שפה אומנותית יוצא דופן בקיפולי נייר. לא הרחק משם נמצא גם הסטודיו של האומן הבינלאומי, יובל שאול, העושה שימוש בצבעי שמן, צבעים תעשיתיים נחושת וברונזה בטכניקות יחודיות שפיתח.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
מעין בן יונה צילוםיח"צ
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
הדפס צילומי מיצירותיה של כרמל אילן
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
יובל שאול בפעולה צילום:רון קדמי

מערבה משם, ברחובות שבין דרך קיבוץ גלויות לדרך בן צבי, בין בתי מלאכה ומוסכים הולכים ומתרבים חללים המוקדשים לאומנות. בין הבולטים גלריית גורדון הוותיקה שהעתיקה את מקומה לרחוב הפלך 6, ומציגה אומנות ישראלית במיטבה בחלל גלריה מרשים.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
רון ארד במשכנה החדש של גלריה גורדון

מזרח: טבע כנסיות יין וגם מסעדה אחת טובה במיוחד

המקום הראשון שנסענו אליו אחרי הסגר הראשון, זה שבאמת הכי התגעגענו היה מאג'דה בעין רפא, מול אבו גוש.

מסעדה עם אוכל ערבי בטוויסט של השפית מיכל ברנס המנהלת את המקום עם בן זוגה בן המקום. חצר המסעדה נמצא בסוכת גפנים עם נוף להרי ירושלים. מקום מומלץ במיוחד.

המקום שווה נסיעה כשלעצמו, כדאי לשלב עם כמה מקומות מיוחדים בסביבה.

 מקום מיוחד במינו הוא מנזר יוחנן במדבר, בקצה מושב אבן ספיר, השוכן על צלע הר וצופה לסטף ממול. במקום כנסיה ובה ציור של יוחנן המטביל ומעיין עין אל חביס. המים מגיחים בנקבה מתחת לכנסיה וזורמים לבריכת נוי ומשם משמשים להשקיית חלקות המעובדות על ידי הנזירים. מי המעיין להם מיוחסים סגולות רפוי,  מושכים מאמינים מרחבי עולם. במקום מתגוררים נזירים פרנציסקנים העוסקים גם בהכנת  תמד, משקה אלכוהולי מבוסס דבש ומי המעיין.

ממש ממול בשמורת הסטף, מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות. אם אתם פנויים עוד קצת כדאי מאוד לבקר גם בכנסייה הרוסית בתוך בית החולים הדסה עין כרם. 

למטיילים באמצע השבוע מומלץ  לשלב גם ביקור ביקב קסטל ובנוף הנפלא הנשקף משם.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
יקב קסטל בהרי ירושלים
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
סוכת הגפנים אצל מאג'דה בעין רפא

דרום: הערבה ואילת שלא הכרתם

תחושת החופש והמרחבים מתחילה אצלי קצת אחרי באר שבע. אחרי חודשים של חורף וסגר וכל מה שהתלווה אליהם, לא היה ספק שנסיעה לאילת היא הכרחית. אין צורך בטיסה. לא ממהרת לשום מקום. רק מוזיקה ונוף קדומים, מרחבי אין סוף ושמים כחולים תמיד.

הכיוון הוא לאילת, אבל בחצי הדרך אפשר לבלות ולעצור ללילה, שניים או בכלל להשאר במושב צוקים

בנוף צוקים מתחם בקתות מבודדות בלב נוף פראי. המקום מעוצב בפשטות, עטוף אווירת מדבר וחופש. אחד משבילי הטיולים ממזרח, מוביל לצוק בקצהו הוצב ספסל. מילים לא יבטאו את המראות והתחושה. רק לשבת לבהות ולהיות.

בישוב התקבצו במהלך השנים אומנים רבים המקיימים יריד מידי יום חמישי, ככה לפחות היה בעבר. בימינו הלא וודאיים כדאי לבדוק כל מקום לפני שיוצאים לדרך.

הקטע הקולינארי מתבסס על המסעדה של אורסולה בכניסה לישוב.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
צוק, ספסל, שקיעה

בפעם הראשונה אומנות מודרנית באילת

ואם דרום אז עד הסוף. אילת. ומי שאומר שלא אוהב את אילת, לא היה במקומות הנכונים. אילת היא  לא הטיילת, בתי המלון והקניונים נטולי המע"מ.

אילת שלי היא החוף המשתרע דרומית מהנמל ועד לטאבה. 

חוף מיקונוס, בשמו נכון לעכשיו, נמצא לצד מלון הריף אורכידאה, מלון בלתי מעוצב בעליל אבל היחיד באילת שצמוד לחוף ים ועוד לחוף הזה.

במקום היתה ואני מקווה שתשוב במהרה מסעדת חוף, עם מוזיקה טובה, תפריט לא רע שמוגש ישר ליד המים על רקע הרי אדום והמים הכחולים.

 

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
נוף כחול על רקע הרי אדום
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
מסעדת חוף מול הרי אדום

אומנות מודרנית באילת- מוזאון הטרמינל

אני שמחה לארח כאן את נורית זלצמן, יועצת לרכישת אומנות עכשווית, מובילה בתחומה, ושותפה יקרה בעבודתי. נורית ביקרה במוזאון וממליצה עליו בחום רב:

"רגע לפני ששדה התעופה המיתולוגי והנטוש באילת משנה את פניו, נוצר בין כתליו מוזיאון פופ-אפ ייחודי ומדליק באוצרות מרינה פוזנר.  

התערוכה הנקראת "Terminal Chapter" עוסקת בנושא מסע, טרמינל ונדודים והיא הוקמה בהשראת מיזם בינלאומי "One Voice" שנוסד בתקופת הקורונה במטרה לקדם ערכים חברתיים של אחדות, אהבה, חוזן, הזדהות ושיויון באמצעות אמנות עכשווית.

 בתערוכה מציגים 30 אמנים נפלאים אשר יצרו עבודות במיוחד לחלל של הטרמינל (site-specific) במגוון מדיומים כמו ציור, פיסול, צילום, מיצב, סאונד, ניו מדיה וכו'.

 המפגש בין העיר אילת הידועה כעיר נופש ותיירות לבין אמנות עכשווית מעוררת השראה המוצגת בתוך הטרמינל ובמסלולי הנחיתה וההמראה – הוא מפגש מעניין ושווה ביקור".

עוד לפני פתיחת התערוכה, ורגע לפני הריסת הטרמינל כולו, הקצתה החברה הכלכלית לאילת קיר הצמוד למבנה הטרמינל ל – 13 אומני רחוב, שהפכו את המקום למוזאון פופ אפ גרפיטי. החומה עתידה להיות חלק מפארק הטרמינל שיהיה הפארק הגדול בישראל עתיר אטרקציות למבקרים.

עצירה קטנה בקניון הביג ביציאה מהעיר, קצת קניות לא מחושבות במחירים ללא מע"מ והנה כמעט נסענו לחו"ל.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
אומנות מודרנית באילת
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
מיצג במוזאון הטרמינל באילת

המלצה אחת לסיום

עם כל הכבוד לקורונה, לסגרים ולשיבושים, אני ממשיכה לעבוד במלוא המרץ. אחד המקומות היותר מעוצבים שנפתחו כאן בשנה האחרונה הוא בית העיצוב של יוסי גולדברג, אלמנטו. אולם התצוגה עבר ממשכנו האהוב ביפו לאולם מרהיב עוד יותר ברמת החייל 

בנוסף לאישיותו המיוחדת של יוסי, בעל המקום, לשני כלביו המעוצבים כשלעצמם, למבחר הרהיטים והאקססוריז  אלמנטו מצטיינת בחדר בדים כמו במשובחים שבחנויות העיצוב בעולם. עולם של אפשרויות באיכות מעולה. מילאנו זה הכי כאן.

ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
אקססוריז וספרי עיצוב באלמנטו, שאין להשיג במקומות אחרים
ברחבי ישראל - מקומות מעוצבים במיוחד
ריהוט וטקסטיל בהתאמה אישית בשילוב בדים משובחים, וכלב מעוצב גם

וגם כשהשמים יפתחו, והכתבות שלי יחזרו לבקר במקומות מעוצבים בעולם, בסופו של דבר אנחנו נשארים בארץ ויש לנו ארץ נהדרת ומעוצבת.

אתם מוזמנים לשתף כאן למטה בתגובות, את חויותכם מהמקומות שהוזכרו כאן ולהוסיף את אלה האהובים עליכם בארץ.

שלכם,

נורית

 קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של כ – 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

*כל הזכויות שמורות לנורית גפן

16 תגובות

  1. ליד המשכן לאמנויות בעין חרוד וכחלק בלתי נפרד מכל ביקור שלנו בו, ״הקפה של נעמי״ בקבוץ יזרעאל הסמוך. כמה קטן ככה איכותי. בעיצוב, בקפה, באוכל ובאישיות של נעמי. פנסיונרית מהמפעל הקבוצי הסמוך שהגשימה חלום. מעניין מה תכתבי אחרי שתבקרי בו.

  2. נוריתי, במילה אחת: גאווה. השינוי שעשית בחיים מסעיר ומרתק והכתיבה שלך מעניינת ומרגשת. חיבוק אוהב. תמיר 🙏❤️

    1. ואתה אחד שיודע, עוד מאז ימי התיכון העליזים, חיבוק גדול בחזרה. תודה!

  3. מרתק, , פוסט נפלא.
    מזכירה לנו שיש גם דברים יפים בארץ הקטנה שלנו…

  4. תודה על ההמלצות….. תמיד כף לקרוא את הפוסטים המעניינים שלך 🙏❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לונדון מקומות מעוצבים במיוחד - מהדורת קיץ

לונדון מתחממת לונדון של הקיץ שונה מלונדון של יתר ימות

המשך קריאה »
נאפולי ו חוף אמלפי - מקומות מעוצבים במיוחד

לראות את נאפולי ולחיות טוב השאלה הגדולה לאן לנסוע לכבוד

המשך קריאה »
Let's keep in touch