נמל התעופה בן גוריון, ישראל, שעת לילה מאוחרת. במזוודה סטים רבים של תוכניות וכתבי כמויות. האייפד והמחשב מעודכנים בחומר שנאסף בשבועות מאומצים של הכנות, שכללו את בחינת הצרכים וקבלת הצעות מחיר בארץ. היעד: גוואנג'או, סין, במטרה לרכוש חומרי גמר, ריהוט ואביזרים לבית הלקוחות. בבית הנבנה יצקו השבוע את רצפת המרתף, אבל אנחנו חייבים להקדים ולנסוע, על מנת שהחומרים יגיעו לארץ בזמן ולא יעכבו את הבנייה. בשלב זה מטרות הרכישה רחבות מאוד והציפיות רבות, אך היעד המוצהר הוא להתרשם מהיצע גדול ככל האפשר בזמן קצר ולחסוך בעלויות. מהחלון ניבטים שמים כחולים, עוד מעט נוחתים.

סין-קניות לעיצוב הבית
מתרוצצים כל היום בין קניוני ענק ושווקים
צילום׃  נורית גפן

בגוואנג'או מחכה ג'וני, קניינית סינית דוברת אנגלית רהוטה, האמונה על סצנת העיצוב המקומית ובעלת ניסיון בעבודה עם ישראלים. ג'וני קיבלה מאיתנו הנחיות מוקדמות ומעכשיו תלווה אותנו בכל יום, כל היום.

נדלג רגע לסוף. זה היה מסע קשה, יצאנו לדרך מוקדם בבוקר, שוטטנו עד הערב ברציפות, בחנויות, בקניוני ענק, בשווקים פתוחים וסגורים, הוצפנו בשפע אדיר, אבל החיפוש אחרי המוצרים המתאימים היה מתיש ולעתים מתסכל. בעשרה ימים נרכשו מוצרים רבים וטובים, והלקוחות חזרו מרוצים. אני ראיתי את הדברים מזווית קצת אחרת.

סין-קניות לעיצוב הבית
יש מבחר של מוצרים, אבל לא תמיד את מה שאתה מחפש
צילום׃  realsimple.com

 מטבחים: היצע מיושן, מחיר יקר

היום הראשון התמקד במטבחים. רחובות על רחובות ובהם אולמות תצוגה של מפעלים מקומיים. צבעוניות שאינה מקובלת אצלנו ובאירופה. הסינים מתמחרים לפי מטר רץ. השארנו תוכניות במספר מקומות שנראו מתאימים והתבשרנו שהצעת מחיר עולה כאלף שקל, מחיר שיופחת אם נבצע הזמנה. הבשורה מצננת את ההתלהבות, שהרי כך לא נוכל לקבל מספר הצעות ויכולת ההשוואה תקטן. ההיצע נראה לנו מיושן, והמעט שהזכיר את הקווים האירופאים אליהם כיוונו היו יקרים, על פניהם, מההצעות שקיבלנו בארץ לפני הנסיעה. ויתרנו על רכישת מטבח.

סין-קניות לעיצוב הבית
מצאנו כלים סניטריים איכותיים
צילום׃  נורית גפן
סין-קניות לעיצוב הבית
מחירי המוצרים הטובים כמו בישראל
צילום׃  נורית גפן

חיפויים וכלים סניטרים: איכותיים וזולים

תחום נוסף אותו רצינו למצות בסין היה תחום החיפויים, הריצוף, הכלים הסניטריים והברזים. הסרמיק סיטי, קניוני ענק וחנויות מפעל רבות סביבם, ממוקמים בפושן, עיר במרחק נסיעה של כשעה מגוואנג'או.

העין נמשכת למותגים האירופאים והאמריקאים והתוצאה לא מאחרת לבוא. רכשנו כמעט את כל חפצינו במחיר דומה למחיר הממוצע בארץ למוצרים איכותיים, אבל אנחנו קנינו טובים ואיכותיים יותר. כך שחיסכון מוחלט לא נוצר, אבל מוצרי איכות, שהיו עולים בארץ הרבה יותר, עושים את דרכם אלינו באונייה.

קנינו גם פסיפסים לבריכה וריצוף אבן מדוקק, המודבק על גבי גרניט פורצן. המחיר זול מאוד, הרעיון ליהנות מיתרונות שני החומרים מוצלח. נקווה שיוכיח עצמו לאורך זמן.

סין-קניות לעיצוב הבית
אין בשורות בתחום העיצוב אבל יש היצע
צילום׃  נורית גפן
סין-קניות לעיצוב הבית
כדאי לקבל הצעות מחיר בארץ לפני הנסיעה
צילום׃  נורית גפן

רהיטים: בעיקר לחובבי אסייתי אוריינטלי

תחום הריהוט אכזב. השוק הסיני פונה קודם כל לעצמו ולסביבתו, והטעם השולט הוא אסייתי-אוריינטלי, ערבי והודי. עם כל הכבוד לטרנד הישראלי לקנות בסין, הסינים לא מייצרים עבור אלה מאיתנו המעודכנים בריהוט המוצג במילאנו.

חיפשנו וגם קנינו מיטה זוגית מעור יפהפה, ולמרבה המזל היינו זקוקים למידת מזרן ברוחב 1.80 מטר, הנפוצה בסין. המידה הישראלית הנפוצה של 1.60 מטר אינה קיימת ובמקומה באה 1.50 מטר שאינה קיימת בארץ. ייצור בהזמנה מיוחדת מכפיל את העלות והופך את הקנייה לבלתי כדאית.

סין-קניות לעיצוב הבית
הטעם השולט הוא אסייתי ואוריינטלי
צילום׃  realsimple.com

ריהוט גינה דווקא נראה כאן במגוון הכי גדול המתאים לטעמנו, אבל המחירים לא כדאיים. הלקוחות הנמצאים בתחילת הבנייה גם לא רואים עדיפות בהשקעה בריהוט גינה, כאשר ריהוט הסלון ופינת האוכל נראים רחוקים מהשגה כאן.

ניסינו לרכוש פרקט ונתקלנו בהבדלי עולמות. הפרקט הנפוץ עשוי עץ טיק מלא מצופה שכבות רבות של לכה מבריקה. המראה לא תואם את התפיסה העיצובית בארץ, שלא לומר את מזג האוויר אצלנו, שאינו תומך בעץ מלא. התכתבות נמרצת עם איש פרקטים בארץ מעלה שעלות ההתקנה והמחירים הזולים יותר בארץ הופכים את רכישת הפרקט כאן לבלתי כדאית. תוסיפו לכך את המגוון העיצובי השונה ממה שאנו מחפשים, והנה אנחנו ממשיכים בדרכנו.

סין-קניות לעיצוב הבית
וצריך לזכור שאין אחריות
צילום׃  נורית גפן

דלתות: אחת נסגרת, אחרת נפתחת

בתחום הדלתות ציפתה הפתעה נעימה, דלת פנים עשויה עץ מלא בעיצוב נקי עולה שליש ממחירה בארץ. גם תוספת עלות ההתקנה לא מרפה את ידינו. זה כדאי. הזמנת דלתות היא דבר מסובך ומחייבת הכנת רשימת נגרות מפורטת, הכוללת רוחב וגובה כל דלת, כיוון פתיחה, רוחב קיר שבו תותקן ורוחב הלבשות. הזמנת הדלתות ורכישת האביזרים הנלווים נמשכה שעות רבות והסתכמה ביותר מיום עבודה שלם. הלקוחות רוכשים דלתות עץ מלא במחיר שבו יכלו לרכוש דלת פלקסבורד טובה בארץ. שוב חוזרת הנוסחה שעלות אינה נחסכת, אבל הלקוח קיבל מוצר טוב יותר. כאן המקום להדגיש כי ללא מעצב צמוד לא היתה מתאפשרת ההזמנה היורדת לפרטים מקצועיים רבים ואינה מסתכמת בשאלת המראה למול המחיר. בכלל, הצורך בלווי צמוד הוא הכרחי גם בהכרת המותגים וגם ביכולת לבצע הזמנה הדורשת ידע מקצועי רב ויכולת להתאים את כתבי הכמויות למוצרים המקומיים.

סין-קניות לעיצוב הבית
החיסכון הגדול בבדים הוא בעלות התפירה
צילום׃  realsimple.com

תאורה: בסין, כמו בארץ

בתחום התאורה נעשתה קנייה מקיפה וחסכונית באופן יחסי. במרחק שעתיים נסיעה מגאונג'או נמצאת "עיר המנורות". הבשורה הטובה היא שמבין אלפי חנויות הגענו לחנות אחת הידועה בקרב הישראלים וכי כל המנורות שנרכשו הן העתקים של דגמים אירופאים מובילים. הבשורה הפחות מרנינה היא שאת כולן ניתן להשיג בארץ בוורסיה הסינית שלהם במחיר די דומה, וכי כדי לקבל מחיר אטרקטיבי נדרשו עבור חלק מהדגמים כמויות מינימום שלא תמיד מתאימות לצורכי הלקוח.

סין-קניות לעיצוב הבית
אל תתפתו לקנות רק כי אתם כבר שם
צילום׃  נורית גפן

וילונות: כוח אדם זול עושה את ההבדל

קנינו גם וילונות. התחלנו בשיטוט בבתי מלאכה רבים, אך לא נמצאו וילונות בצבע לבן מבדים איכותיים. נוסעים לאזור יוקרתי יותר. חנות מרהיבה, המוני דוגמאות, כולן קטנטנות. לא מכירה לקוח שהיה קונה בארץ על סמך דוגמת בד כה זעירה. אבל כאן הכללים שונים, צריך להשתדל לקנות ולקוות לטוב. נמצאו בדים העונים על הגוון, הרכב הבד ורמת השקיפות, בדים שהייתי ממליצה לרכוש גם בארץ. בדיקת עלות התפירה מראה כי כאן טמון החיסכון הגדול, הרי ידוע שכוחה של סין בכוח אדם זול.

מקבלים הצעת מחיר ומתמקחים במרץ כמיטב המסורת הסינית שפיתחנו בימים האחרונים. יש עסקה. מעכשיו לא ישונה אף פתח בבנייה, כי אנחנו מחויבים למידות הווילונות. אני מרוצה. לקוחות רבים נותרים בסוף תהליך הבנייה ללא תקציב וללא חשק להתעסק עם הזמנת וילונות, לנו אין עדיין שלד לבניין, אבל וילונות דווקא יש.

סין-קניות לעיצוב הבית
על כל מחיר מתמקחים במלוא המרץ
צילום׃  נורית גפן

שורה תחתונה: חיסכון כמעט שאין

אחרי עשרה ימים בסין, הרבה שעות עבודה ביום בחנויות ועוד כמה שעות עבודה ליליות בעקבות יום הקניות שחלף, ומגיעים למסקנה אחת ברורה: התהליך מאוד מעייף ומפרך.

חיסכון כמעט ואין, מוצרי יוקרה יקרים בסין לפחות כמו בארץ, ובחלק מהמקרים אף יותר. את מקום החיסכון מחליף שדרוג של רמת חלק מהמוצרים. האם השדרוג נחוץ? לכל לקוח התשובה המתאימה לו.

כדי לחשב את הכדאיות הכלכלית של מסע רכישות בסין יש להוסיף למחירי הרכישה את עלות הטיסה (כ-1,500 דולר תלוי בחברת התעופה ובעונה), השהות (75-200 דולר ללילה, תלוי ברמת המלון). זמן לאכול כמעט אין וההיצע הקולינרי המקומי גם אינו מעודד עיסוק באוכל, כך שסעיף המזון הופך לזניח בעליל. יש להוסיף את שכר עבודתו של מעצב והוצאות שהייתו איתכם. צירוף מעצב לנסיעה מומלץ בהחלט לניצול יעיל של הזמן, קידום הבחירות וביצוע ההזמנות באופן שניתן יהיה לעשות שימוש במוצרים לכשיגיעו לארץ. בנוסף, יש לקחת בחשבון את שיעור המסים, עלות ההובלה, עלות ההתקנה שתידרש בארץ, ואת העמלה המשולמת לקנין הסיני (5-10 אחוז מערך הקניות) או לחברה הישראלית שליוותה את התהליך (כ-35 אחוז מערך הקניות), עלויות ההגעה והשהות, שכבר הוצאו מהכיס, מוסיפים מרכיב הדוחק בלקוחות לממש כביכול את ההשקעה ולקנות מוצרים כדי להצדיק הגעתם עד לסין הרחוקה, קניות שייתכן שלא היו נעשות בתנאי הארץ.

סין-קניות לעיצוב הבית
את מקום החיסכון מחליף שדרוג המוצרים
צילום׃  נורית גפן

הסינים הפכו את המסע לנעים יותר, האנשים הרבים שנתקלנו בהם היו עדינים, השתדלו לחפות על הבדלי השפה והתרבות, והיה מאוד נעים לעבוד איתם.

עוד מסקנה מנקודת ראותי המקצועית: עיצוב וחדשנות לא היו במקומות בהם ביקרתי, וביקרתי ברבים מאוד. שנים אני נוסעת לתערוכות ולסיורים באירופה ובארצות הברית, ותמיד מוצאת עוד חידושים ועוד עיצובים מרגשים. בנסיעה הזאת הריגוש היחיד היה להגיע סוף סוף למשהו מוכר הקיים בארץ ושניתן לבחור בו. שוב ושוב מצאתי את עצמי אומרת ללקוחות (שלא תמיד אהבו לשמוע), שבארץ יש מבחר גדול יותר לטעמם, במחיר לעתים זול יותר (שלא לדבר על היכולת לפרוס תשלומים ולרכוש כל פריט בזמנו) ושניתנת אחריות. שייתכן שאם היו רואים פריט זה בארץ לצד תצוגה גדולה ומגוונת יותר, לא היו בוחרים את הפריט הבודד הזה שהבליח לו בתוך ים הפריטים הלא מתאימים בסין.

סין-קניות לעיצוב הבית
מרחק שעתיים מגאונג'או, נמצאת "עיר המנורות"
צילום׃  נורית גפן

ואיך בכל זאת ניתן לעשות את המסע לקל ויעיל יותר:

1. סעו רק לאחר שהגעתם לשלב בתכנון הבית, בו ברורים הצרכים ויש כתבי כמויות מדויקים. בסין לא יהיה זמן לתכנון ולחישובים ומספיק זמן ייגזל לצורך ההתאמה והשינויים המתחייבים ממה שתרצו לרכוש שם.

2. סעו בליווי צמוד של מעצב פנים שיקל ויכוון את הבחירות ויאפשר בצוע הזמנות מדויקות שיתאימו לישום בארץ.

3. הכירו את השוק בארץ וקבלו הצעות מחיר טרם נסיעתכם, על מנת להעריך נכונה את המוצרים בסין ולהיות מסוגלים להשוותם למה שניתן לרכוש בארץ.

4. צרו קשר עם חברה ישראלית או קניין סיני אמין, שילווה אתכם בסין, יגשר על פערי התרבות ובעיקר יהיה אחראי לקבל לידיו את הרכישות, לוודא את איכותן ולשלח אותם ארצה במומחיות וביעילות.

סין-קניות לעיצוב הבית
חדשנות אין, אבל במקרים מסוימים זה בהחלט משתלם
צילום׃  נורית גפן

5. היו כנים עם עצמכם. אמנם הגעתם עד לסין, לקחתם חופש מהעבודה ובייביסיטר לילדים, אך זו עדיין לא סיבה לרכוש דברים שלא הייתם קונים בארץ, גם אם הם זולים יותר וגם אם אתם כבר עייפים, עוד יום חלף ועדיין לא מצאתם דברים לטעמכם ולתקציבכם.

בסיום המסע ניתן לסכם כי מי שתקציבו מוגבל והוא אינו מונחה מחלומות עיצוביים אירופאיים מתקדמים, ימצא את מבוקשו והנסיעה יכולה להיות לו משתלמת. מי שמחפש עיצוב פנים, חדשנות וכדאיות כלכלית, כדאי שיחשוב פעמיים לפני שהוא יוצא למסע שכזה, על אף שמסע כזה, כמו כל מסע לתרבות אחרת מותיר חוויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ולפעמים חלומות משתנים

לפעמים חלומות משתנים השלג על פסגות האלפים ניצנץ על רקע

המשך קריאה »
פריז - מקומות מעוצבים במיוחד

או-לה-לה פריז אוקינוס של מילות אהבה נכתבו על העיר הרומנטית

המשך קריאה »
Let's keep in touch