ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד

ונציה - בין קרנבל לפסטיבל

ונציה היא הרבה יותר מהביאנלה לאומנות המתקיימת השנה זאת הפעם ה – 59  והרבה יותר משלל הפסטיבלים המתקיימים בה ומקרנבל המסיכות שמקורו אי שם בימי הביניים.

ונציה היא קודם כל שריד להיסטוריה מפוארת, אדריכלות מרהיבה, הים הפורץ לתוכה והתעלות המיוחדות רק לה.

בתוך כל הקסם הזה מתנהלת עיר שוקקת, המכבדת את העבר ואת והארועים הרבים אותם היא מארחת, המביאים אליה את האומנות והתרבות העכשווים.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד

כדי להבין מאיפה מתחיל כל היופי הזה, הנה קצת מידע על המקום המיוחד הזה:

  ונציה  היא בירת מחוז ונטו, שוכנת במפרץ אליו זורם נהר הפו  לחוף הים האדריאטי.  בימי תפארתה הייתה העיר בירת הרפובליקה הונציאנית, מעצמה ימית בימי הביניים ונודעת לה חשיבות רבה באמנות הרנסאנס.  העיר הייתה מרכז סחר חשוב בין מזרח ומערב, במיוחד בסחר התבלינים.

המרכז ההיסטורי של ונציה בנוי מבנים על יסודות מכלונסאות עץ שנבנו על 118 איים.המקושרים ביניהם בכ-400 גשרים. בין האיים עוברות כ-170 תעלות מים.

תזכרו את העובדות האלה, הן חשובות להמשך.

הביאנלה לאומנות

 כבר למעלה מ-120 שנה נחשבת הביאנלה בונציה לאחד ממוסדות התרבות היוקרתיים בעולם. הביאנלה הראשונה התקיימה בשנת 1895.  בשנות ה-30 של המאה הקודמת נוספו בעיר הפסטיבלים למוזיקה, ריקוד קולנוע ותיאטרון (פסטיבל ונציה ב-1932 היה פסטיבל הסרטים הראשון בהיסטוריה). בשנת 1980 התקיימה הביאנלה לאדריכלות הבינלאומית הראשונה, ומאז היא נערכת לחלופין עם הביאנלה לאומנות, מידי שנתיים.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
הכניסה למתחם הג'רדיני

לאחר הפסקה של שנה בגלל הקורונה נפתחה הביאנלה לאומנות בחודש אפריל תחת הכותרת  THE DREAM OF MILK, ותוצג עד ל-27.11.22. 

התערוכה מתרחשת בשני איזורים לא רחוקים אחד מהשני בונציה.

חלק אחד בגנים של ונציה, הג'רדיני, שם נמצא הביתן האמריקאי עם תערוכת יחיד של סימון לי, עליה ארחיב בהמשך, הביתן הבריטי זוכה בפסטיבל, עם מיצג רב תחומי מהפנט מאת סוניה בויס, הביתן הקוראני שאהבנו מאוד, הבלגי, השווצרי, וגם הביתן הישראלי בו תערוכת יחיד של עילית אזולאי. לצד הביתנים מוצגת במרכז הגנים חלק מהתערוכה המרכזית.

החלק השני של הביאנלה נמצא בארסנלה, מחסן הנשק והמספנה העתיקים של ונציה, שם מוצגת רב רובה של התערוכה המרכזית, לצד הביתן הלאומי האיטלקי ואחרים.

הביתן האיטלקי נמצא ביציאה מהמתחם, ומותיר את הרושם האחרון מהשפע האומנותי העצום. האומן האיטלקי ג'אן מריה טוסאטי יצר במחסן מבודד מייצג הנראה כמפעל נטוש. הכניסה למקום נעשית אחד אחד, וככה מצאנו את עצמינו משוטטים בתחושה שאנחנו שם לבדינו חולפים על פני עלייתה ונפילתה של התעשיה האיטלקית במיצג מדכדך ומעורר התפעלות כאחד. 

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
עבודתה של קתרינה פריץ זוכת פרס למפעל חיים. דמות פיל בגודל אמיתי המוצב בכניסה לתערוכה המרכזית בג'רדיני

התערוכה מתמקדת באומנות נשית (90% מהאומנים הן אומניות וא-בינארים), כמחציתן אינן בין החיים, ונחשבת לתערוכה החריגה ביותר שנראתה בוונציה עד כה.

כותרת התערוכה "The Dream Of Milk", הוא כשם ספר הילדים משנות ה-50 של האמנית לאונורה קרינגטון, בו ההתרחשויות משתנות באמצעות הדמיון ללא מגבלות החומר והגדרות. עבודותיה של קרניגטון  מוצגות אף הן בתערוכה.  

התמה אותה הציבה אוצרת התערוכה צ'צ'ילה אמני, בהתאם לכותרת, היא חלום ודמיון סוראליסטי, תוך שימוש בטכניקות שבטיות וחומרים המאפיינים עבודת יד כמו קרמיקה, עיסת נייר ובד.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
The Nature of the Games -הביתן הבלגי מציג משחקי ילדות מסביב לעולם בוידאו וצילומים נוגעים ללב
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
הביתן הקוראני שבלט במייצגים הבוחנים את הקשר בין אומנות לטכנולוגיה עתידנית
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
מייצג בארסנלה
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
דמויות מפלצתיות במרחב המשפחתי-פאולה רגו בתערוכה המרכזית בג'רדיני
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
"Brick House",

Simone Leigh - כוכבת התערוכה

 סימון לי, האומנית השחורה הראשונה לייצג את ארצה בתערוכת יחיד בביתן האמריקאי. והיא זוכת פרס אריה הזהב לאומנית הטובה ביותר על השתתפותה בתערוכה המרכזית. 

עבודותיה העוצמתיות של לי מוצבות בביתן האמרקאי בג'רדיני, בתערוכה המרכזית בארסנלה, ובגן הסמוך בסיום הביקור.

בכניסה לתערוכה המרכזית הציבה לי דמות אישה שחורה עשויה מברונזה, המתנשאת לגובה 16 מטרים. הדמות נראית כלובשת חצאית העשויה מלבני חימר, שערה קלוע לצמות ועיניה מוסתרות.

העבודה הוצגה לראשונה בהייליין בניו יורק

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
עבדות נשית בבריכת השתקפות בביתן האמריקאי
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
דמות אישה חסרת זהות בפתח הביתן האמריקאי שעוצב כבקתת קש אפריקאית
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
דמות אישה בזהב קצוצת ידיים ביציאה מהתערוכה הכללית בארסנלה
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
דמות אשה ללא ראש עשויה קרמיקה כחולה בתערוכת היחיד של סימון לי בביתן האמריקאי

תערוכות הלווין לצד הביאנלה

בנוסף לשפע האומנותי העצום המוצג בבינאלה, מוצגים ברחבי העיר תערוכות לווין של אומנים בולטים במוזאונים ובבנינינים אייקונים ברחבי העיר. 

חובה לוותר מראש על הרצון לראות הכל, זה בלתי אפשרי ואולי גם לא כדאי. כמו כן יש לוודא את מועדי התערוכות שברובן אינן מציגות בכל חודשי הביאנלה. שימו לב שהביאנלה סגורה בימי ראשון ודוקא אז פתוחות רוב תערוכות הלווין.

ההליכה בין התערוכות היא הזדמנות נהדרת לחוות את העיר, הרחק מאתרי התיירות השגרתיים.

אניש קאפור מציג באקדמיה של ונציה -Gallerie dell'Accademia and Palazzo Manfrin מייצג אופייני לעבודותיו, המתכתבות עם הסביבה באמצעות השתקפויות המוצב בחצר המוזאון, ותערוכה מלאת מחאה באווירת בית מטבחיים בשתי גלריות בפנים המוזאון. התערוכה תוצג עד ל-7 באוקטובר.

תערוכתו של אנסלם קיפר, מוצגת בארמון הדוקלה בכיכר סן מרקו. הדרך לחללים בהם מוצגת התערוכה עוברת בחדרי הארמון המפואר והיציאה ממנו מחייבת מעבר במרתפים שם הוחזקו מתנגדי המשטר.

התערוכה שעבודותיה הוזמנו במיוחד לארוע, מוצגת באולם ההכתרה לצד יצירות בנות מאות שנים, ומציגה עבודות ענק עשויות אפר ואדמה, גם היא מלאת אווירת מלחמה. התערוכה תוצג  עד 29 באוקטובר

Bruce Nauman: Contrapposto Studies בפלאצו גראסי, מציגה עבודות וידאו ואודיו של האומן הנודע.

בקומה העליונה מרפסת צופה לים הפתוח שם מושמעת עבודת סאונד מ-2009 המשמיעה קול החוזר ואומר for kids. המיצג הקולי נבחר להשתתף בתערוכה  והפעם למען ילדי אוקראינה. קשה לתאר את תחושת החופש והיופי במרפסת למול הקול הנוקשה המחזיר למציאות הכי שונה מהנוף הנפלא.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
אניש קפור כמו שהכרנו בחצר המוזאון כההיפך הגמור מהתערוכה המוצגת בגלריה בפנים
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
צבע מדמה בשר חי בתערוכה של אניש קפור
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
אנסלם בארמון הדוג'ים

ממש בימים אלה מצטרף לתערוכות הלווין המייצג תחת הכותרת הקומדיה האנושית, פרי שיתוף פעולה בין האומן והאקטביסט  הסיני  AI Weiwei ואומני הזכוכית מ-Berengo Studio

שיתוף הפעולה בן 3 שנים הניב נברשת ענקית (מעל שישה מטרים רוחב על כתשעה גובה) עשויה יותר מאלפיים אלמנטים עשויי זכוכית מנופחת ויצוקה.
 למרות שהעבודה על המייצג החלה לפני פרוץ המגיפה העולמית הרי שמפל העצמות, הגולגולות והאיברים מקבל פרשנות רלוונטית של אובדן החיים הטראגי שנרשם בכל רחבי העולם.  Ai Weiwei מבקש לשלוח מסר על יכולת השינוי של החיים, ומזמין את כולנו להרהר באיזה עתיד אנו מתכוונים לפעול.

המייצג יוצג עד ל – 27 בנובמבר 2022, מועד סיום הביאנלה.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
הקומדיה האנושית עשוייה גולגלות ושלדי זכוכית

מוזאון אוליבטי והאדריכל קרלו סקראפה

אי אפשר לדבר על עיצוב בונציה בלי להזכיר את גדול אדריכליה, קרלו סקראפה.

סקראפה נולד ב-1906 בונציה, שם גם סיים את לימודי האדריכלות.  שנים רבות שימש כמנהל האמנותי של וניני, אחד היצרנים הגדולים של זכוכית ונציאנית, שגם עליה יסופר בהמשך.

ב – 1972 חזר לוונציה עטור פרסים, ומונה למנהל האוניברסיטה לארכיטקטורה בעיר.

ב – 1978 נפל סקראפה ממדרגות בניין ביפן, נפצע קשה ומת מפצעיו לאחר עשרה ימים. הוא נקבר לפי בקשתו בקבר בעמידה, באחת מהפינות בצורת ה–L באחוזת הקבר בריון, בה ביצע את אחת מיצירותיו האדריכליות המשמעותיות ביותר.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
מוזאון אוליבטי והמדרגות האייקוניות שעיצב סקארפה
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
הפסל האייקוני המוזהב לצד תערוכה בביאנלה

ב – 1957, מתחת לקשתות בפינת כיכר סאן מארקו ,החליט אדריאנו אוליבטי למקם חלל ייצוגי שישדר את ערכי החברה בהקשר מודרני וחדשני תוך כבוד להיסטוריה של המקום. האדריכל הוונציאני, קרלו סקראפה, הופקד על הפיכת החלל הצר והחשוך להגשמת חזונו של אוליבטי.
התוצאה היא איזון מרשים בין פונקציונליות ואלגנטיות אוורירית. במרכז החלל הפסל  "Nudo al sole" של אלברטו ויאני. אבל מרכז תשומת הלב נתון לגרם המדרגות המרכזי יוצא הדופן, עשוי שיש, וכמעט תלוי בחלל, שהפך לאייקון בפני עצמו. בקומה העליונה שני חללים קטנים שם שוכנים משרדי החברה וחלק מתערוכת מכונות הכתיבה והמחשבונים ההיסטוריים של אוליבטי. יחודו של המקום גם בשילוב אריחי שיש ווטרינות זכוכית מורנו טיח ופסיפס מקומיים עם עץ טיק אפריקאי, מתכות ואבנים. לאחר שנים של הזנחה שוחזר החלל בשנת 2011 והוא  משמש לתערוכות הלווין לצד הביאנלה ושווה ביקור כשלעצמו.

ESPACE LOUIS VUITTON VENICE

עוד אירוע נלווה של הביאנלה מתרחש בקומה העליונה של בית האופנה לואי ויטון בעיר. 

 המיצב נוצר במסגרת תוכנית "מעבר לחומות" של קרן לואי ויטון, אשר מאז 2014 מציגה עבודות שטרם פורסמו מהאוסף במתחמי לואי ויטון בטוקיו, מונקו, בייג'ינג, ונציה, סיאול ואוסקה, ובכך ממלאות את מחויבותה של הקרן ליצור פרויקטים בינלאומיים ולהנגיש אותם לקהל רחב יותר.

בונציה מוצגת התערוכה "אפולו, אפולו" של האמנית הגרמנייה קתרינה גרוס, אשר נוצרה במיוחד עבור הביאנלה. בחלל שחור המכסה  את הרצפה והקיר, מוצבת רשת מתכת מודפסת, המתארת ​​את התמזגות הגבולות הצבעים והחומר. תנועות המבקרים המשתקפים ביצירה יוצרים  אפקט מראה ונציאנית, הנעה בין שקיפות לאטימות, שמטרתה לערער את תפיסת המציאות של המבקרים, אם זאת טרם התערערה מפריטי האופנה בקומות מתחת ותווי המחיר הצמודים להם.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד

חנויות עיצוב בונציה

שני מותגים חייבים איזכור בין מקומותיה המעוצבים של העיר.

האחד הוא Venini, יצרנית הזכוכית האמנותית הגדולה והיוקרתית ביותר בוונציה ואחת המפורסמות בעולם. החברה, שנוסדה בשנת 1921, מוכרת בזכות  הזכוכית המיוצרת בעבודת יד ופלטת צבעים של כ – 125 גוונים, שלכל אחד נוסחה יחודית.

אולם התצוגה של Venini באי מוראנו הסמוך, מציע למבקרים שפע כלי זכוכית, גופי תאורה אביזרי דקורציה וכלי בית שימושיים. מיטב המעצבים והאומנים הבינלאומיים שיתפו פעולה  עם וניני, ויצירותיהם נמכרות בחנויות המותג ברחבי עולם.

והשניה היא GIOBAGNARA  רשת חנויות למוצרי יוקרה מעוצבים לה ארבע חנויות במרכז העיר. שתיים מהחנויות סמוכות אחת לשניה ובשישה עשר חלונות ראוה הפונים לכיכר סאן מרקו, אחת הכיכרות המפורסמות והאייקוניות ביותר בעולם, מוצגים מבחר פרטי עיצוב יוקרתיים. 

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
16 חלונות הראוה הפונים לכיכר סאן מרקו של חנויות GIOBAGNARA

T Fondaco dei Tedeschi by DFS

DFS היא רשת מולטיברנד יוקרתית פטורה ממכס ברחבי עולם. בונציה השתכנה החנות בארמון Fondaco לגדות הגרנד קנאל לצד גשר ריאלטו. ההסטוריה של המבנה מתחילה עוד בשנת 1225. בשנת 1505 נשרף הבנין ולאחר 3 שנים נבנה מחדש וחזר לשמש למסחר במשי ותבלינים.

בין השנים 1797-1806 נפלה  הרפובליקה של ונציה. הגעתו של נפוליאון אילצה את הסוחרים הגרמנים לנטוש סופית את הפונדקו והוא עמד שומם  עד ל-1925 אז הפך הבניין למשרד הדואר המרכזי בוונציה.

ב-2013 נמכר הבנין שוב, ולאחר שיפוץ נרחב שבוצע על ידי האדריכל ההולנדי Rem Koolhaas וסטודיו OMA נפתחה ב-2016  ה-Fondaco dei Tedeschi חנות DFS הראשונה באירופה.

DFS נשלטת על ידי קונצרן היוקרה הגדול בעולם, מואט הנסי לואי ויטון (LVMH),ובסיסה בהונג קונג. לרשת חנויות דיוטי פרי הממוקמות ב-13 שדות תעופה בעולם ו-23 חנויות במרכזי ערים תחת השם  T Galleria  .

בחנות היפיפיה בונציה נמכרים  מותגי האופנה היוקרתיים ביותר, מוצרי קוסמטיקה וגם מחלקה קטנה לעיצוב הבית. במרכז קומת הכניסה מחלקת מזון יוקרתי אליה צופות כל קומות המבנה הסופר מפואר. מקסימים במיוחד הדרגנועים עם המדרגות הנעות צבועות באדום עז.

ביקור חובה גם למי שלא שוחר מותגים.

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
מדרגות נעות אדומות כבר ראיתם?

אוסף פגי גוגנהיים

אוסף פגי גוגנהיים הוא סיבה מספקת להגיע לונציה בכל ימות השנה .
 פגי גוגנהיים, היתה פורצת דרך בימים רחוקים שנות אור מהביאנלה השנה ששמה את הנשים במרכז הבמה.
מרגרט פגי גוגנהיים (1898- 1979) הייתה אספנית אמריקאית-יהודיה בוהמיינית ואשת החברה הגבוהה. אחייניתו של סולומון גוגנהיים, מקים קרן גוגנהיים והמוזיאונים הידועים. אביה של פגי נספה בטביעת הטיטניק ב-1912 ולא צבר הון כשל אחיו; לכן היה הונה קטן ביחס לעושרם העצום של דודיה. לפגי הייתה אישיות מרדנית, והיא נחשבה "הכבשה השחורה" במשפחתה .
בשנת 1920 עברה לפריז, והתחברה לסופרים ולאומנים אוונגרדיים שהתגוררו ברובע מונפרנאס. בתקופה זו הכירה את מאן ריי, את קונסטנטין ברנקושי ואת מרסל דושאן, שמאוחר יותר קידמה את הקריירה האומנותית שלהם. בפריז היא פגשה את לורנס וייל, שנחשב לדמות מרכזית בחוגים האינטלקטואליים והחברתיים של פאריס וכונה "מלך הבוהמה". השניים נישאו בשנת 1922 ונולדו להם שני ילדים. הזוג התגרש בשנת 1928.
 
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
בינואר 1938, גוגנהיים פתחה גלריה לאמנות מודרנית בלונדון והחלה לבנות אוסף אמנות. היא פגשה אמנים רבים במהלך ביקורים תכופים בפריז.
המצב הכלכלי הקשה באירופה איפשר לה לקנות אמנות במחירים נמוכים מאוד. במקביל, באפריל 1940, היא שכרה חלל גדול בכיכר ונדום בפריז כדירת מגורים וכבית חדש למוזיאון שלה. כמה ימים לפני כניסתם של הגרמנים לפריז, פגי גוגנהיים נטשה את פריז ואת תוכניותיה לפתוח מוזיאון, ונמלטה לדרום צרפת. היא ניסתה לאחסן את האוסף שלה במוזיאון הלובר. בתחילה המוזיאון הסכים לאחסן רק את הציורים, אך בסופו של דבר חזר בו בטענה שהאוסף "מודרני מידי" ו"חסר ערך". גוגנהיים אחסנה את האוסף במחסן בעיר וישי. בקיץ 1941 חזרה לניו יורק עם שני ילדיה, אביהם ובן זוגה לעתיד מקס ארנסט ואוסף האמנות.
שנה לאחר ששבה לניו יורק גוגנהיים פתחה גלריה במנהטן שנקראה The Art of This Century gallery
ב-1947 גוגנהיים סגרה את הגלריה בניו יורק וחזרה לאירופה לחיות בוונציה. בשנת 1948, היא הוזמנה להציג את האוסף שלה בביתן היווני הנטוש בביאנלה בוונציה, זאת שלכבוד שנתה ה-59 הגעתי לביקור.
גוגנהיים יצרה את האוסף שלה תוך שבע שנים.
בשנת 1949 היא עברה להתגורר ב Palazzo Venier dei Leoni שעל גדות התעלה הגדולה
ב-1951היא פתחה את ביתה ואת אוסף האמנות לקהל הרחב, עד לפטירתה ב-1979.
ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד

במוזאון מוצגת בימים אלה התערוכה Surrealism and Magic: Enchanted Modernity  

הכוללת כ – 60 יצירות העוסקות בקסם התנועה והנסתר מאת מגריט, דאלי ואומניות אימפרסיוניסטיות פחות מוכרות.

התערוכה תנעל ב – 26 בספטמבר 2022, אבל האוסף הקבוע הבנין והגנים סביבו הם סיבה מספקת להגיע לונציה תמיד. 

ונציה - מקומות מעוצבים במיוחד
הים התעלות והגשרים כאן לתמיד

ולסיום

הביאנלה לאומנות תנעל ב-27 בנובמבר 2022 ואיתה רוב תערוכות הלווין, בזמן התערוכה מתקיימים בעיר מופעי מוזיקה רבים, בכיכר סן מרקו, בכנסיות וכדאי להתעדכן בנעשה בעיר בנוסף לתערוכות האומנות.

מומלץ מאוד להגיע לונציה בין ה-14-25 בספטמבר, אז יתקיים במקביל לביאנלה לאומנות גם פסטיבל המוסיקה הבינלאומי.

הביאנלה לשנת 2023 תהיה הביאנלה ה-18 לאדריכלות, שתפתח ב-20 במאי 2023 עד ל-26 בנובמבר 2023, תחת הכותרת THE LABORATORY OF THE FUTURE

אוסף פגי גוגגנהיים, הכיכרות, התעלות, הארמונות הגשרים והים מכל עבר, בונציה תמיד. מתי שלא תגיעו מחכה לכם עיר מלאה מלאה במקומות מעוצבים במיוחד.

 קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של למעלה מ- 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה

אם הגעתם למקום מעוצב, בעקבות הפוסט הזה, צלמו, תעלו לסטורי ותייגו אותי, אחרת איך אדע ששימחתי אתכם?

שלכם,

נורית

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עיצוב פנים

חבל הבאסקים – מפרנק גרי ועד בלנסיאגה חבל הבאסקים משתרע

המשך קריאה »
הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד

כשהחצי שווה יותר מהשלם-המשוואה היוונית שלי היה לי יום הולדת

המשך קריאה »
Let's keep in touch