חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד

חבל הבאסקים - מפרנק גרי ועד בלנסיאגה

חבל הבאסקים משתרע בין חבל היין בצפון ספרד, לה ריוחה Rioja, ועד לדרום מזרח צרפת, לאורכו של האוקינוס האטלנטי ולמרגלות הרי הפירנאים. בתוך הנוף הפראי ובמרחבים אינסופיים, זרועי כרמים, משובצים להם כפרים מימי הביניים, מוזאונים, יקבים, מלונות ושלל מקומות מרהיבים.

מהאדריכל פרנק גרי ועד מעצב העל קריסטובל בלנסיאגה, שילוב של צפון ספרד ודרום מזרח צרפת, נוף משגע ואוכל מעולה – חבל הבאסקים – ביקור מרתק ומעוצב במיוחד.

יקבים מעוצבים במיוחד

במרחק 4 שעות נסיעה מברצלונה מצאנו את עצמנו במרחבי כרמים אינסופיים של חבל Rioja ובו מאות יקבים המתחרים בינהם לא רק על איכות היין המצוין אלא גם על מרכזי מבקרים מעוצבים בידי גדולי המעצבים בעולם.

המפורסם מכולם הוא יקב Marques de Riscal. בלב היקב הותיק הוקמה "עיר היין" בעיצובו של האדריכל פרנק גרי, שעיצב לפני כן את מוזאון גוגנהיים בבילבאו אליו נגיע בהמשך.

המתחם כולל מלון וספא יוקרתיים (המופעלים ע"י רשת מריוט), בסגנון סופר מודרני הבולט על רקע יתר המבנים האותנטים, חלקם עוד מימי הביניים. במתחם גם מסעדה עם מטבח באסקי מקומי, מרתפי יין ומרכז מבקרים (המחייב תאום מראש).  כמו במוזאון הגוגנהיים, גם כאן בחר פרנק גרי לצפות את מבנה המלון בטיטניום, הפעם בגוונים המשקפים את רוח המקום: ורוד כמו היין, זהב כמו הרשת על הבקבוקים וכסוף כמו ראש הבקבוק. זהו היקב הראשון והיחיד שעיצב פרנק גרי והאגדה מספרת שהוא שוכנע להצטרף לפרויקט באמצעות יין משנת 1929, שנת הולדתו, שנשלח אליו יחד עם ההצעה לעצב את היקב הוותיק.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
חיפוי הטיטניום בגג המלון ביקב Marques de Riscal
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מכאן מתחיל מסע אשכולות הענבים
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
ועד הפיכתם ליין במרתפים מימי הביניים

יקב מרשים ומעוצב לא פחות הוא Bodegas Ysios. הבנין בו שוכן הייקב מעוצב במבנה גלי למרגלות הרי הפירנאים, ומעוצב בסגנון אלגנטי עכשווי. במרחק כמה דקות נסיעה, בעיירה Semaniego, נמצא Bodegas Baigorri. מבנה זכוכית מרובע על פיסגת גבעה דרכו נשקף נוף הכרמים  סביבו. קומת הכניסה, הקומה הגבוהה במבנה עשויה מארבע צלעות זכוכית ובתוכה ספסלים בודדים המזמינים לשבת ולהבלע בנוף עוצר הנשימה. מכאן ניתן להכנס למעלית היורדת ל – 5 קומות היקב עצמו ומרכז המבקרים, או לצאת החוצה למרחבי הגפנים. וכן, Bodegas פירושו יקב בספרדית… וכאלה רבים וטובים בסביבה.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מבנה גלי טובל בכרמים ב - Bodegas Ysios
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מבנה הזכוכית של Bodegas Baigorri.

בילבאו ומוזאון הגוגנהיים

אפופי יין הגענו איכשהו לבילבאו, העיר הגדולה והמרכז הכלכלי בחבל הבאסקים, השוכנת לחוף האוקינוס האטלנטי. כבסיס לבקור במוזאון הגוגנהיים, שבעיקר לשמו הרחקנו עד לבילבאו, בחרנו להשתכן ב – Palacio de Oriol טירה עתיקה צופה לנמל מחוץ לעיר, שהפכה למלון בוטיק. 

 

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
Palacio de Oriol טירה עתיקה שהפכה למלון בוטיק 
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מוזאון הגוגנהיים בבליבאו במבנה דמוי ספינה על גדות נהר הנרביון - צילום יח""צ

מוזאון הגוגנהיים בילבאו נחנך ב – 1997 והביא לפיתוח משמעותי של ענף התיירות בעיר התעשיתית. בעיר רובע עתיק שוקק חיים, שוק מקורה, קתדרלות וגם קבוצת כדורגל ידועה, שם משחקים רק שחקנים עם זיקה לעם הבאסקי.

הגוגנהיים, כאחיו הניו יורקי הוא מוזאון לאומנות מודרנית, שעיקר פירסומו מהמבנה בו הוא שוכן, ופחות בשל התערוכות הנערכות בו. הגוגנהיים הספרדי תוכנן על ידי האדריכל פרנק גרי, בצורת ספינה בלב נהר הנרביון. גרי בחר לחפות את הבנין בעיקר בטיטניום. המוזאון ידוע גם בפסלי הענק הפזורים בחצרו, ובינהן שתיים מיצירותיו של  Jeff Koons: בכניסה מקבל את הבאים ה – PUPY, פסל בדמות כלכלב בגובה 12.4מטרים, שתול פרחים המשנים את צבעם לפי עונות השנה. בעת ביקורינו באוקטובר נראה הכלב נוגה ומהורהר בפרחים בצבעי הסתיו. יצירתו השניה של האומן הנודע, פסל הטוליפים, מוצבת בצידו השני של חצר המוזאון ומאירה בצבעוניותה את נוף העיר האפרורית.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
הטוליפים של ג'ף קונס בחצר המוזאון
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
ה - Pupy כלב השמירה בכניסה למוזאון הגוגנהיים במראה סתווי
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
Tall Tree& The Eye של Anish Kapoor

 פסלי ענק נוספים הם העכביש של Louise Bourgeois וה –  Tall Tree& The Eye של Anish Kapoor. 

גם פנים המוזאון לא איכזב (בנגוד לדעות הרווחות) בשלל תערוכות קבועות ומתחלפות המוצגות בבנין יפיפה עטוף זכוכית, מבעדו נשקף נוף הנהר.

מפרנק גרי לקריסטובל בלנסיאגה

 המשכנו את דרכנו לאורך מפרצים וכפרי דגים. בפאתי סאן סבסטיאן, בעיירת נופש קטנה הוקם מוזאון לפועלו של מעצב האופנה הנודע, בן המקום, קריסטובל בלנסיאגה. מוזאונים להצגת מעצבי אופנה הינם חלק ממגמה רווחת של שילוב אופנה במוזאונים הגדולים בעולם לאומנות. על המוזאון שהוקם לפועלו של ג'ורגיו ארמני כתבתי בפוסט על המקומות המעוצבים במילאנו.

בבנין מעוצב להפליא, בנוי מברזל דמוי תחרה וזכוכית, בעדה נשקף האוקינוס, מוצגת תערוכה רטרוספקטיבית עם מיטב הקולקציות שעיצב המעצב הבאסקי מימיו כנער עני ועד לפטירתו כמעצב על בפריז. את החוויה במוזאון היפיפה אסכם במילותיו של המסטר עצמו:

a couturier must be an architect for plans, a sculptor for shapes, an artist for colour, a musician for harmony and a philosopher for the sense of proportion

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
קיר הכניסה למוזאון
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
ברזל בטקסטורת תחרה כאלמנט מבני במוזאון
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
אחד הדגמים המפורסמים של מעצב העל
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מחיצות תחרה ברזל וזכוכית בלובי הכניסה למוזאון

סאן סבסיטאן - לא מה שחשבתי

סאן סבסיטאן היתה מושא תשוקתי לנסיעה הזאת. העיר נחשבת ליעד המרכזי בחבל הבאסקים, עיר עתיקה לחוף ים, בה רכוז מסעדות המישלן הגבוה בעולם, עיר נופש ספרדית על כל המשתמע. אז זהו שהבמציאות היתה קצת שונה. וגם זה חשוב לאמר. במאמר מוסגר אשתף קצת במאחורי הקלעים של כתיבת הבלוג, המתחילה בעבודת הכנה רבה, איתור המקומות הנכונים ותקווה שהצפיות אכן יתממשו. סאן סבסיטאן לא ממימשה את הצפיות הגבוהות. אכן עיר עתיקה, סמטאות וקתדרלות, אכן מסעדות מעוטרות כוכבים (שעושות לי את זה פחות) וטאפסים לרוב, אוקינוס סוער וארמונות שהפכו בחלקם לבתי מלון. אבל משהו היה לא מלהיב מספיק כדי להשאר כמתוכנן. במהלך זריז שיננו תוכניות ועברנו לצד הצרפתי שהיה גולת הכותרת. מסקנה – אסור להתפשר וצריך לפעמים לשנות תוך כדי תנועה, לנו זה הצליח.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מלון מרינה כריסטינה המפואר בין הנהר לים בסאן סבסטיאן

אומנות באוויר הפתוח

מחוץ לסאן סבסטיאן שוכן  Museo Chillida Leku –  מוזאון פתוח שרק עבורו היה שווה להגיע לאיזור. במרחבי דשא ועצי אלון ומגנוליה בנה אדווארדו צ'ילידה, בן המקום, את אחוזתו, בה פזורים פסליו עשויי הברזל המשתלבים בנוף הקסום כאילו היו שם תמיד. צ'ילידה החל את דרכו המקצועית כאדריכל, עבר לפריס שם הפך לפסל וחזר לחבל הבאסקים מולדתו, שם החל לפסל בברזל. עבודותיו הוצגו במוזאונים נחשבים בעולם וזכו בפרסים רבים. בלב המרחבים הירוקים ביתן עץ ובו מוצגות העבודות קטנות המימדים. את עבודתו הגדיר 

Modern as the waves. ancient as the sea"

מקום לנשום אומנות ואויר צח.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
פסלי ברזל פזורים במרחבי המוזאון הפתוח

חבל הבאסקים הצרפתי

במרחק נסיעה קצר מסאן סבסטיאן, עובר הגבול בין חלקו הספרדי וחלקו הצרפתי של חבל הבאסקים. קחו את כל מה שיש לחבל להציע, חופי ים ומפרצים, אוכל באסקי משובח, הרים באופק, הוסיפו את האיכות והשיק הצרפתיים וקיבלתם יעד מושלם. הדרך לביאריץ, עיר הנופש המרכזית בצד הצרפתי, משובצת כפרי דייגים יפייפים ששמרו על האותנטיות והאווירה המיוחדים לאזור. המרכזי מבין הכפרים הוא Saint Jean de Luz, שלוב מושלם של טיילת לאורך חוף הים ובמקביל לה מידרחוב ממנו יוצאות סמטאות עמוסות מסעדות, גלריות, חנויות עם תוצרת מקומית לצד בוטיקים ומותגים. יכולנו להשאר שם כמה ימים, אבל גם ציפה לנו יעד נוסף נהדר לא פחות.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
הטיילת לאורך חוף הים ב - Saint Jean de Luz
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מעדניה עם תוצרת מקומית
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
המידרחוב ב - Saint Jean de Luz

ביאריץ Biarritz - אלגנטיות צרפתית לחוף האוקינוס

אולי זה יהיה מוגזם לאמר שכל מה שיש לפריס להציע קיים בביאריץ רק בתוספת נוף ים, אבל עיר הנופש הנודעת היא בהחלט שילוב צרפתי מנצח. 

מפרץ ביסקאיה מייצר בחופה של עיר הנופש, גלים גבוהים המהווים מוקד משיכה לגולשים מכל העולם, ונותנים למקום את אופיו המיוחד בצד אלגנטיות ויוקרה צרפתיים.

ב – 1854 בנה נפולאון השלישי ארמון לרעייתו, ומאז הפכה ביאריץ לאבן שואבת למלכים ורוזנים אירופאים.

העיר נחלקת לשני אזורים עיקריים – חופי הים הטיילת ובתי המלון והמסעדות לאורכם, ומרכז העיר הבנויה על גבעה נישאת מעליהם, ובה רחובות שוקקי חיים, עמוס בתי קפה, חנויות שוקולד ומעדניות כמיטב המסורת הצרפתית לצד חנויות אופנה וגלריות והרבה חנויות פרחים. עם רדת החשכה מתעוררת העיר לחיי לילה נוצצים.

בעיר בתי מלון ידועים ומפוארים. אנחנו בחרנו ב – Hotel Villa Koegui Biarritz – מלון בוטיק מודרני וחדש בלב העיר העילית, ממנו ניתן היה להגיע ברגל לרחובות העיר השמחה.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
תחבורה ציבורית בעיר בביאריץ
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
חנות פרחים עם שם שמשקף את אווירת המקום
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
מבט לחצר מלון Hotel Villa Koegui Biarritz

סיום לא מתוכנן - קורקסון Carcassonne

חבל הבאסקים הנהדר מצוי מרחק 6 שעות נסיעה משדה התעופה של ברצלונה, ממנו הגענו ואליו הינו צריכים לשוב. האופציה לחצות את הרי הפירנאים לא התאימה לקונספט המעוצב של הנסיעה, ולשוב בדרך בה הגענו לא היתה כלל אופציה. החלטנו להמשיך בטיולינו סובב הפירנאים ולשוב לברצלונה למרגלות הרי הפירנאים מצידם הצרפתי. הדרך הארוכה חייבה עצירה ללילה, וכך מבלי לתכנן הגענו לקורקסון, הנחשבת לאחת מערי ימי הביניים היפות בצרפת, והיא לגמרי לא איכזבה.

מעל לעיירה מתנוססת עיר עתיקה מבוצרת בחומה כפולה עטורת צריחים ובתוכה עיר מימי הביניים ששומרה לפרטיה.

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
הגשרים בדרך לעיר העתיקה של קורקסון

בקורקסון, יעד תיירותי נחשק בדרום צרפת בתי מלון רבים. בעודינו בדרכים בחרנו במוכר והזמנו חדר ב Double Tree מרשת הילטון. ברוח העיר היפיפיה, הגענו למלון קסום, שחיבר בין טירה עתיקה לבניה חדשה ועיצב בתוכם חדרים מודרנים בעיצוב צרפתי קלאסי. 

חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
חדר בעיצוב צרפתי במלון מרשת Double Tree האמריקאית
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
חצר המלון הצופה לעיר העתיקה המתנוססת מעליו
חבל הבאסקים-מקומות מעוצבים במיוחד
חומת העיר העתיקה וצריחים מימי הביינים

את הדרך חזרה השלמנו דרך קוסטה ברווה והעיר גירונה. על כך ועל המקומות המעוצבים במיוחד בברצלונה בפוסט נפרד בקרוב.

זאת היתה נסיעה אחרת, לא ביקור בעיר ומקומותיה המעוצבים, אלא ביקור בחבל ארץ גדול, במרחבי הנופים של כרמים למול חופי ים והרים, ספרד וצרפת. שינויים נעשו תוך כדי וכהרגלם של דברים לא מתוכננים, הגענו למקומות נהדרים. מקווה שנהנתם ולהתראות במקומות מעוצבים נוספים בעולם. תגובות תוספות ומחשבות יתקבלו בשמחה.

שלכם,

נורית

 קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של כ – 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג מקומות מעוצבים במיוחד, המתפרסם גם מידי חודש במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה

אם הגעתם למקום מעוצב, בעקבות הפוסט הזה, צלמו, תעלו לסטורי ותייגו אותי, אחרת איך אדע ששימחתי אתכם?

שלכם,

נורית

4 תגובות

  1. יפה נורית
    עם שלל המידע והכותבים ברשת, אתרי טיולים וכתבות שונות ומשונות את מצליחה להעביר חוויה באופן מעניין עשיר בנושאי עיצוב ובאופן מדליק ,
    אם אסע לאחד המקומות אקרא כתבה שלך לפני . . .
    אפילו גרמת לי לכתוב תגובה. . . . שאפו ותמשיכי .. אני עוקב

      1. היי נורית. הפוסטים שלך עושים חשק גדול לנסוע. . כיף גדול לעיין ולקרוא. תודה שפרסמת.

        1. שמחה מאוד לשמוע, ועוד יותר שמחה כששולחים לי הודעות מהמקומות שכתבתי עליהם. מחכה ותודה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד

כשהחצי שווה יותר מהשלם-המשוואה היוונית שלי היה לי יום הולדת

המשך קריאה »
Let's keep in touch