אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
Misha Kahn ב - Friedman Benda gallery

אומנות העיצוב היחודי ויוצא הדופן

והפעם נבקר בעולם המרגש של אספנות העיצוב, עולמם של פריטי העיצוב האייקונים וההיסטוריים מחד, והסופר מודרניים מנגד. אלה שאינם נמכרים בחנויות הרהיטים והיוצרים עיצוב אישי וייחודי, בדרך אחרת לגמרי מזאת המוכרת לכם.

סצינת אספנות העיצוב הולכת ותופסת מקום מרכזי בעולם העיצוב הבינלאומי, מתחילה לחדור לישראל, וזה הזמן להכיר עיצוב בעל ערך וערכים.

מהי אספנות העיצוב, למה כל אחד יכול, איפה קונים ואיך בוחרים, הכל בפוסט החדש שסוף סוף מחזיר את הבלוג לחיים רגילים ומעוצבים במיוחד.

אספנות עיצוב, Collectible Design, דומה במהותה לאספנות של פרטי אומנות, והופכת בשנים האחרונות לחלק ממנה.

פרטי האספנות, רהוט גופי תאורה ופרטי דקורציה שונים, מתחלקים בדרך כלל לשניים: 

פריטי עיצוב אייקונים שנוצרו בידי מעצבים שהותירו את חותמם בתקופה שבין 1900-1990.

חלק מהפריטים האלה ממשיכים להיות מיוצרים במפעלים שרכשו את הזכויות ליצורם, אולם ערכם נמוך בהרבה מהפריטים המקוריים הממוספרים. לדוגמא בית העיצוב האיטלקי  Cassina ממשיך ביצור רהיטים שעוצבו בידי  charlotte Perriand ו – Tobia Scarpa, ל – Vitra זכויות יצור של פריטים אייקונים בעיצוב Jean Prouve ועוד רבים נוספים.

חלקו השני של עולם האספנות, מתרכז ביוצרים בני זמננו, שכמו בעולם האומנות, מיוצגים בידי גלריות מתמחות. תהליך ההפקה משלב טכנולוגיות דיגיטאליות, עם עבודת יד, תוך שימוש בחומרים חדשניים. היצירות מופקות בסדרות מוגבלות, כאשר הפריט האחרון בסדרה, זוכה כמובן למחיר הגבוה ביותר.

בשני ענפי התחום מתנהל שוק מסחר משגשג בבתי מכירות פומביות בירידים ובגלריות יעודים, כשבכולם נמכרים פריטים בעלי ערך אספני.

השקעה בפריטי העיצוב נחשבת בעלת תשואה גבוהה ומגלגלת סכומים ההולכים וגדלים בשנים האחרונות.

מוזאונים, גלריות וירידים - החשיפה לעולם אספנות העיצוב

פריטי העיצוב לאספנות מוצגים בשני ערוצים עיקריים: במוזאונים ובגלריות מתמחות.

 הגלריות משתתפות בירידים עולמיים וככה ניתן להיחשף למבחר עצום בביקור אחד. 

הירידים המובילים הם Design Miami שבמסגרתו מתפרסם גם המגזין Forum Magazine

The Salon Art and Design בניו יורק, TEFAF בניו יורק ובמסטיכט שהולנד, FOG בסאן פרנססיסקו וה- PAD-Pavilion of Art & Design המתקיים מידי שנה באפריל בפריס ובאוקטובר בלונדון. 

מזמינה אתכם להצטרף אלי למסע של עיצוב אחר ומיוחד בעולם מלא יופי והשראה.

מוזאונים וגלריות בניו יורק

ניו יורק היא אחת ממרכזי אספנות העיצוב בעולם.

במוזאונים לאומנות, ה –  MoMA, המוזאון לאומנות מודרנית, במטרופוליטן ובמוזיאון ברוקלין הבועט מחלקות עיצוב חשובות. ה –  Cooper-Hewitt הוא מוזאון העיצוב הלאומי, ומוקדש כולו לסיפורו של עולם העיצוב בהיבטים היסטוריים ועכשוויים. 

בעיר גלריות רבות לעיצוב, בין המובילות Carpenters Workshop לה סניפים נוספים בעולם

R&Company, Friedman Benda, Twenty First Gallery, Todd Merrill, Donzella, ו – The Future Perfect.

בימים אלה מוצגת בגלריית R&Company התערוכה OBJECTS:USA 2020 המפגישה יחדיו 100 מהבולטים ביוצרים האמריקאים, 50 המשפיעים ביותר כיום, ו-50 מהיוצרים שבלטו במאה הקודמת. לתערוכה נלווה ספר אותו ניתן לרכוש באמזון.

 בביקור פרטי שערכתי Friedman Benda Gallery הוזמנתי למחסני הגלריה. פריטים שראיתי באותו היום במוזאונים ברחבי העיר ממתינים כאן לקונה המתאים. הנה מספר תמונות מהביקור המיוחד הזה.

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
The Sushi chair by Campana Brothers אחד מתוך מהדורה של 35
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
Tree 5 by Andeea BRANZL, 2010 מתוך מהדורה של 12
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
The Piraucu Armchair by Cmpana brothers עשוי עור דג מהאמזונס
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
The Red & Blue Chair האייקוני של האומן ההולנדי Gerrit Rietveld המוצג באוסף מוזאון Cooper Hewitt וניתן לרכישה תמורת $450,000 בגלריה Friedman Benda

יוצרים אירופאים בולטים מיוצגים בגלריות הניו יורקיות לצד גלריות באירופה. Joris Laarman ההולנדי, מהשמות הגדולים של העיצוב העכשווי, ומי שיצירותיו משיגות את הסכומים הגבוהים ביותר, מיוצג  גם הוא בגלריה  Friedman Benda, בגלריות בהולנד ובסטודיו בו הוא יוצר באמסטרדם. 

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
ה - BONE CHAIR מיצירותיו הידועות של JORIS LAARMAN מהבולטים מהיוצרים בני זמננו, נמכר בסותבי'ס בכמליון דולר צלום:יח"צ

פריטי עיצוב אייקונים בוינה

בתחילת המאה ה – 20 החלה פעילות הזרם המודרניסטי בוינה. היותה של וינה מרכז קוסמופוליטי בה מתגוררים דיפלומטיים ואנשי עסקים ורוח מכל העולם, הביאה לריכוז פריטי עיצוב אייקונים המוצגים במוזאון העיצוב MAKובגלריות בעיק. בין הבולטות Tony Subal Gallery –המתמחה בקלאסיקות עיצוב ואומנות איטלקית, סקנדינבית וצרפתית מ 1920 ועד 1970 בשלוב אומנות דקורטיבית אוסטרית מאותה התקופה. Bel Etage היא גלריה המציגה פריטי רהוט ועיצוב מתחילת המאה העשרים, ובה פריטי רהוט, פסלי קרמיקה וגופי תאורה, המייצגים את מיטב הזרם המודרינסטי שפעל בוינה בתחילת המאה ה – 20, והתאפיין בקווים ישרים, נטולי קישוטיות בעיצוב צורני מינימאלי. במרכז הגלריה מעלית עתיקת יומין שעדין מתפקדת ומעלה את המוצגים בין 3 קומות המקום הקסום.

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
פריטים היסטוריים בגלריית Tony Subal בוינה

עולם האספנות העכשווית - גלריות בלונדון מילנו ופריז

לצד גלריות המציגות פריטים היסטוריים, בולטת מגמת העיצוב העכשווי גם בלונדון פריז ומילאנו. 

גלריית  David Gil בלונדון מייצגת רבים מגדולי המעצבים והיוצרים וביניהם  Mattia Bonetti הנחשב כאבי אספנות העיצוב ומהיוצרים המעורכים ביותר, שעיצב רהיטים בעבודת קראפט הנטועות בהיסטוריה הצרפתית.

עוד בגלריה יצירות מאת Zaha Hadid לצד  Fredrikson Stallaed הכוכבים העולים של זממנו.

בלונדון פועל גם מעצב העל הרב תחומי, Marc Newson.

 Kreo Galrie ,Galrie BSLGalerie, Downtown, Patrick Seguin, Oscar Graf הן גלריות העיצוב הגדולות בפריז, בעיר גם סניפים מרכזיים של גלריית Philips ו – Carpenters Workshop.

הגלריה המובילה במילאנו היא Galleria Rossella Colombari. מקום אהוב במיוחד הוא הגלריה הקסומה של Rossana Orlandi, המתמחה באיתור מעצבי העתיד, ולזכותה גלוי וטיפוח מעצבים נודעים וביניהם Piet Hein Eak  ההולנדי.  עיצוב עכשווי מרהיב גם בגלריית Dilmus וב –Erastudio Art Gallery

עיצוב אספני מהמאה הקודמת נמצא בגלריות רבות בעיר ובמיוחד בגלריית Nilufar שם ניתן למצוא את יצירותיו Gio Pontti גדול המעצבים האיטלקים ו – Martino Gamper.

בגלריית Dimore שילוב מרתק של פריטים מכל התקופות בחלל תצוגה מרשים. לא הרחק ממנה Memphis Galleria המציגה את העיצובים הנודעים של קבוצת המעצבים הנודעת שפעלה באיטליה בשנות השמונים במאה הקודמת, והתאפיינה בעיצוב רדיקלי .

 עוד על המקומות המעוצבים ראו כאן פריז לונדון ומילאנו

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
The Growth table אחת מיצירותיו המפורסמות של MATHIAS BENGTSSOM השבדי, שעבודותיו מוצגות במוזאונים ברחבי עולם, ומחירן במגמת עליה מתמדת צלום:יח"צ

הסצינה הסקנדינבית

העיצוב השבדי הייחודי יצר גם זירת אספנות בעלת אופי ייחודי לה.

 Modernity  היא גלריה לאספנות עיצוב המתמחה באיסוף ומכירה של ריהוט נדיר, פריטי קרמיקה, זכוכית, תאורה ותכשיטים של המעצבים הסקנדינביים הנחשבים ביותר של המאה העשרים. הגלריה נחשבת כאחת המובילות באירופה, ומספקת פריטים המוצגים במוזאונים כגון ה –  MoMA וקופר יואיט בניו יורק, ה- LACMA בלוס אנג'לס והמוזיאון הלאומי בשטוקהולם, ומשתתפת באופן קבוע בתערוכות אומנות ועיצוב ברחבי עולם. לגלריה גם סניף בלונדון 

ב – Jackson Design & Decorative arts מבחר גדול של גופי תאורה שנוצרו בארצות סקנדינביה לאורך השנים, כמו גם פריטי רהוט אייקונים .

ולהשלמת התמונה הנורדית אזכיר גם את  Bukowskis – רשת בית המכירות הפומביות בת כ- 150 שנה. המכירות נעשות בדרך האותנטית של מכרזי פטיש, מכירות פומביות מקוונות, ותערוכות ומכירות פרטיות. מתחם המכירה הפומבית הקלאסית מתקיים בבית המכירות הפומביות בפארק Berzelii בשטוקהולם.

עוד על הביקור בשטוקהולם כאן

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
חלל התצוגה בסניף הלונדוני של גלריית MODERNITY המשלב קלאסיקות נורדיות: שתי כורסאות משנות ה - 40 למול ספה מאת Finn Juhn הדני, שטיח מאת Barbo Nilsson משנת 1966 צלום: James Harris

אספנות עיצוב גם באסיה

המגמה העולמית לא פסחה גם על סין קוריאה והונג קונג המטפחות בתקציבי ענק את עולם האומנות ובכללו גם את אספנות פרטי העיצוב. 

לגלריות מערביות רבות סניפים באסיה, כמו גלריית Phillips שבנוסף לסניפים בניו יורק וערים מרכזיות באירופה, מחזיקה בגלריות גם בהונג קונג סאול טייפה וטוקיו.

בסוהו של בייג'ין, רובע 798, מקבץ גלריות עיצוב. חלקן גלריות המציגות פריטים היסטוריים, גם אירופאים שעשו דרכם לחציו השני של כדור הארץ, חלקן מטפחות מעצבים מקומיים עכשוויים. 

עוד על גלריות בהונג קונג כאן

אספנות עיצוב אונליין

לרוב הגלריות שהוזכרו כאן אתרי אינטרנט דרכם ניתן גם להכיר את השוק ולרכוש פריטים.

גם אתרי המכירות הפומביות פועלים אונליין וככה ניתן להשתתף ולהיות מעודכנים במכירות שנעשות ברחבי עולם.

אתר האונליין המוביל הוא 1stDibs המשמש כזירת מכירות המחברת בין מוכרים ויוצרים ברחבי עולם (גם מישראל), לבין קונים. באתר מוצגים למעלה ממיליון פריטים בתחומי הריהוט, אומנות, תכשיטים ואופנה, כולם אושרו על ידי מומחי האתר כפריטים בעלי ערך אספני. האתר מאפשר לצדדים לנהל משא ומתן וליצור התאמות לפי בקשת הלקוחות בדיוק כמו בעולם האמיתי. שלא כמו אתרי המכירות הפומביות, כאן ניתן לקונים ליצור קשר ישיר עם המוכרים ולבצע רכישה ישירה ומאובטחת על ידי האתר.

כמו כן מציע האתר שרות של איתור פריטים נדירים ומסייע בשילוח. לאתר אפליקציה קלה לשימוש, בה ניתן לחוש את התחום אנין הטעם של אספנות העיצוב, ולנסות למצוא פריטים לטעמכם ולתקציבכם. 

אתרים נוספים הם  Incollect  ו – Pamono.

כאן תמצאו את הדגמים המקוריים להרבה העתקות תוצרת סין שאתם מכירים. נכון שלא במחיר ההעתקות, אבל בהחלט במחירים אפשריים. הפריט המקורי הוא בעל  ערך שרק ישתבח עם הזמן וסיפורו יעשיר וייחד את ביתכם.

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
זוג כיסאות Wishbone משנות ה-50 בעיצוב Hans Wenger הדני ב - 3,895 דולר באתר 1stDibs
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
הכורסא האייקונית בעיצוב בני הזוג Eames מוצעת באתר 1stDibs במגוון מחירים הנגזרים ממועד היצור ומצבם של הפריטים. בתמונה ה-Eams Lounge משנות ה - 60 ב - 12,503 דולר

ומה בישראל?

כאן יש לנו עוד הרבה לאן לשאוף ולהתקדם, ובעיקר ליצור את המודעות והביקוש בעקבותיהם יגיעו גם הגלריות והחנויות המתמחות.

בינתיים ניתן למצוא מספר קטן של גלריות המשלבות בין פריטי עיצוב לאומנות, של אומנים ישראלים. הבולטת מכולן היא הגלריה של גל גאון בה מוצגות קולקציות בלעדיות עבור הגלריה.

מוזאון העיצוב בחולון מיטיב להציג תערוכות של יוצרים בינלאומיים מובילים בתחום העיצוב, שלעבודותיהם ערך אספני גבוה. כך הצגו במוזאון תערוכות של רון ארד, חיימה חיון, סטודיו ננדו היפני, ויוצרים מקומיים.

בתל אביב גם פועל הסטודיו של איילה צרפתי, שעבודותיה מוצגות במוזאונים ובגלריות מובילים בעולם.

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
אספנות עיצוב בגלריית גל גאון בתל אביב. בתמונה שולחן קפה וולקנו בעיצוב גל גאון, ופסל "רוג"ר" של האמן והמעצב דור כרמון. צלום:יח"צ
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
מסדרת Rapa Seating של איילה צרפתי בגלריית BSL בפריס
אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
ביקור בסטודיו התל אביבי של איילה צרפתי, מכאן נשלחיות היצירות לאספנים ברחבי עולם

הכירו את ד"ר דניאלה אוהד

אני שמחה להציג בפניכם את ד"ר דניאלה אוהד, היסטוריונית עיצוב ומובילת טעם המתגוררת ופועלת בניו יורק.

דניאלה חוקרת, חייה ונושמת את עולם אספנות העיצוב, ויועצת אספנות לאנשים פרטיים למוזאונים ולגלריות בעולם. 

בנימה אישית, אני לומדת אצל דניאלה כבר למעלה מעשר שנים, ובהנחייתה נחשפתי לעולם המרגש של תולדות העיצוב המודרני, ולאופן בו ניתן לשלב פריטים וליצור עיצוב אישי וייחודי, בדרך אחרת לגמרי.

בשנה האחרונה נפלה בידי הזדמנות פז להצטרף לקורס שהועבר בוובינר בו אירחה דניאלה מביתה בניו יורק את ה"Legends". היוצרים, האספנים והגלריסטים האגדיים, כל אחד מביתו בקצה אחר בעולם התארח לשיחות מרתקות על הזווית היחודית לו בעולם אספנות העיצוב.

וככה מצאתי את עצמי מידי שבוע, בשעות לילה מאוחרות, מתאימה את עצמי לזמן הלימוד בניו יורק, ופוגשת באופן אישי את ענקי התחום.

דניאלה היא גם זאת שעומדת  מאחורי ביקורי בגלריות, בחנויות ובבתי המכירות הפומביות ברחבי עולם, עליהם כתבתי בכל פוסט בבלוג שלי. 

הצלחנו להיפגש בתל אביב בשבוע בו נפלו כאן טילים, לשיחה אסקפיסטית במיוחד.

שיתפתי את דניאלה בשאלות עימן אני מתמודדת למול לקוחות להם אני מציעה לשלב פריטים אספנים בעיצוב הבתים והמשרדים.

מיהם אספני העיצוב, הקונים, והאם יכול להתאים לכל אחד?

  "כל מי שמעריך אסתטיקה, אומנות וארכיטקטורה ורוצה שביתו ישקף את טעמו האישי יכול להתחיל ולאסוף. דרושה כאן רמה גבוהה של הבנה, של סגנון חיים ורצון לדיאלוג עם החפצים בבית"

רהוט אספני, היסטורי ועכשווי אינו מצטיין בנוחות, איך חיים עם זה בבית?

"היופי באספנות הוא בשילובים. לא חייבים לבחור דווקא בספה מיטה או כיסאות. די בשילוב שולחנות אוכל, שולחנות סלוניים, שולחנות צד, גופי תאורה ופריטים דקורטיביים שאינם נבחנים בנוחות. 

האם אספנות פריטי עיצוב מיועדת לעשירים בלבד?

"ממש לא. טווח המחירים הוא ענק וכל אחד יכול לרכוש פריט בתקציב המתאים לו, השוק בעליה מתמדת והפריטים סחירים וניתנים למימוש ברווחים גדולים.

העיצוב העכשווי יקר מזה ההיסטורי, הרבה בגלל העלויות הגבוהות הכרוכות בהפקת המוצרים בטכנולוגיות ובחומרים הייחודים."

מה המקומות הממולצים לרכישה?

"יש מכירות פומביות אונליין דרכם כל אחד יכול לקנות. ביקור בירידים בעולם יחשוף את הקונים למבחר עצום של סגנונות בטווח מחירים רחב, וגם נסיעה לא רחוקה למילאנו, לונדון או פריז שם מרוכזות גלריות רבות היא אפשרית. מי שמבין את הערכים של האספנות ואת העיצוב הייחודי ואנין הטעם שהתחום מאפשר, לא יתקשה למצוא את הפריטים שמתאימים לו. דרוש כאן חינוך והבנה מעמיקה וזה התפקיד שלך כמעצבת פנים להעביר ללקוחות שלך"

באוקטובר הקרוב פותחת ד"ר דניאלה אוהד קורס חדש 'interior  design: The Legends' בו תארח את עשרת מעצבי הפנים המשפיעים והמובילים בעולם המשלבים בעבודתם פריטי אספנות. 

מומלץ בחום!

אספנות עיצוב - מקומות מעוצבים במיוחד
ד"ר דניאלה אוהד צלום:Statia Grossman

שילוב של מקוריות ויחוד

עיצוב עושים באהבה, ופריטי העיצוב האספנים נועדו להתאהב בהם. השילוב של מקוריות, בחירת פריט נדיר, היא הדרך לעיצוב אישי, המספר סיפור. את הסיפור המיוחד ואת הזהות של מי שבחר ואסף את אהבותיו בבית אחד שאין דומה לו.

 קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של כ – 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה

אם הגעתם למקום מעוצב, בעקבות הפוסט הזה, צלמו, תעלו לסטורי ותייגו אותי, אחרת איך אדע ששימחתי אתכם?

שלכם,

נורית

3 תגובות

  1. are on the same page. enjoyed reading your post. live in California near San Francisco. Architect and designer by profession. We
    have Hebrew on my mobile phone
    best
    Nurit

  2. מוכשרת אחת. כתוב מקסים. מעורר ומפתה את החושים. זה מה שיוצא כשאינטלגנציה ואסתטיקה נפגשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

זה הזמן לשינויים

כשהבית הוא רוב עולמינו עוד מוקדם לסכם את התקופה המוזרה

המשך קריאה »
סין-קניות לעיצוב הבית

נמל התעופה בן גוריון, ישראל, שעת לילה מאוחרת. במזוודה סטים

המשך קריאה »
Let's keep in touch