פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022

 "פריז היא תמיד רעיון טוב" אמרה אודרי הפבורן, אישה מעוררת השראה על אחת הערים מעוררות ההשראה בעולם.

המקומות הידועים יותר והידועים פחות, ואלה הנחבאים שרק יודעי דבר מכירים, כולם ביחד מספרים את סיפורה של העיר היפה בעולם. אופנה עיצוב  ואומנות נתונים בתוך מבנים רבי יופי, מתערבבים להם בשיק פריזאי שאין שני לו בעולם.

שיק הוא שם הסיפור, ובחרתי לספר כאן את סיפורם של הבנינים, המוזאונים החנויות והמקומות האייקוניים, את מה שחבוי ומקופל בתוכם, מה שלא תראו מבחוץ, מה שעושה את העיר הזאת לכל כך מיוחדת. 

על המקומות המעוצבים בפריז כתבתי כבר כאן, והכתבה הזאת היא המשך והתמקדות בהשפעות האופנה על העיצוב והאומנות בעיר.

 אני שמחה ונרגשת לארח בכתבה את יערה קידר, בעלת המבט לעבר לעתיד ולהווה, מי שהכי מתאימה לרוח הכתבה הזאת ושלשמחתי הסכימה להשתתף בה.

ואם הייתי צריכה לבחור רק ארבעה מוזאונים

בעיר מלאת מוזאונים, זאת משימה לא פשוטה. בחרתי לספר את סיפורם של ארבעת המוזאונים האהובים עלי, שהם שילוב מושלם של אומנות אדריכלות וסיפורים מרתקים.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
גלריות שטופות בתאורה טבעית במה שהיה בנין הבורסה בפריז

Bourse de Commerce - Pinault Collection

המוזאון לאומנות מודרנית המדובר ביותר בעיר, המארח במבנה יפיפה את אוסף פינו.

בין נהר הסיין לרובע הלה האל, ניצב בנין ובחזיתו עמוד. העמוד הזה הוא שריד יחיד לארמון אוטל דה סואסון (Hôtel de Soissons) שנבנה במאה ה – 15, ושימש כמצפה כוכבים.

בגן הארמון נבנה בשנת 1767 בנין, ששימש כבורסה למסחר בחיטה. בשנת 1889 נבנה הבנין מחדש ופעילותו הורחבה לבורסה בסחורות. את הבנין עיטרה אז וגם היום כיפה עשויה מתכת וזכוכית מעוטרת פרסקו מרהיבה המתארת את היבשות מהן הגיעו הסחורות. עם המעבר למסחר דיגיטאלי הוחלט בעירית פריז להסב את הפעילות במבנה למוזאון לאומנות מודרנית.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
כיפת ברזל וזכוכית וסביבה פרסקו בחלל המרכזי של הבנין

 פרנסואה פינו, איש עסקים צרפתי הידוע בין היתר כבעלים של בית הכלבו Printemps ותאגיד הענק  Kering (המחזיק בין היתר בבתי האופנה איב סן לורן וגוצ’י), קיבל את הזכות להציג במקום את אוסף האומנות שלו לצד תערוכות מתחלפות.

בשנת 2016 בחר פינו את האדריכל היפני Tadao Ando להסבת בנין הבורסה למוזאון. אוסף פינו ובו למעלה מ-10,000 יצירות של כמעט 400 אמנים מכל העולם, כולל ציורים, פסלים, סרטונים, צילומים, יצירות אודיו, ומיצבים, והוא בין  האוספים גדולים והחשובים בעולם בתחום האמנות בת זמננו. האוסף מתחלק בין המוזאון בפריז, לבין המוזאון אותו הקים פינו קודם לכן בונציה ומושאל בחלקו גם למוזאונים בעולם.

מבנה המוזאון סביב הכיפה המרכזית והחלונות הענקיים הפתוחים לנוף, מאפשרים תצפית נהדרת על הסביבה.

 המסעדה בקומה השלישית,  Halles Au Grains, משמרת את ההיסטוריה וקרויה על שם בורסת החיטה שם ההתחיל הכל.

2 Rue de Viarmes, 75001 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
מבט למגדל אייפל מהפלה דה טוקיו הסמוך

Palais de Tokyo

מקור שמו של המוזאון בתערוכת האקספו הבינלאומית שהתקיימה בפריז בשנת 1937, לשמה נבנה המבנה הארכטקטוני המרהיב על גדות הסיין מול מגדל אייפל.

המבנה שימש כל השנים כמקום להצגת תערוכות, ולאחר שיפוץ כולל בשנת 2012, נפתח לקהל ונחשב למרכז האומנות העכשווית הגדול באירופה.

המוזאון מצטיין באוספים ובתערוכות בועטות. 

Bambini Paris היא מסעדה איטלקית הנמצאת בתוך המוזאון ואם תזמינו מקומות למרפסת המסעדה בשעת ערב עגולה, תהנו מנצנוץ מגדל האייפל בנוף חד פעמי.

13, AVENUE DU PRÉSIDENT WILSON 75116 PARIS

Musee de l'Orangerie

מוזאון קטן וקסום ששמו ניתן לו בזכות מיקומו בלב חלקת עצי התפוז בגן ארמון הטוילרי.

זהו המוזאון הלאומי הראשון לאומנות צרפתית מודרנית וכיום הוא חלק ממוזאון ד'אורסי הנמצא מצידו השני של נהר הסיין.

המוזאון מציג יצירות בעיקר של אומנים צרפתים ידועים, כששני החללים העליונים שלו מוקדשים לחבצלות המים של קלוד מונה. בקומת המרתף מוצגים האוספים של  ז'אן וולטר ופול גיום. 

כמו בכל המוזאונים גם כאן בית קפה קטן, אבל ממש עדיף להזמין ולשבת על ספסל בגן המוזאון המשקיף לכיכר הקונקורד.

Jardin Tuileries, 75001 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
חבצלות המים של מונה

Fondation Louis Vuitton

מוזאון לואי ויטון הוא מוזאון לאומנות מודרנית ובדומה למוזאון פראדה במילנו, אינו עוסק באופנה, אלא משמש כדרך של בתי האופנה הללו לקרב ולהנגיש אומנות לקהל הרחב. (על Fondazione Prada כתבתי כאן).

המוזאון נמצא בלב יער בולון בפריז, בבנין שתוכנן בידי האדריכל פרנק גרי ושווה ביקור כשלעצמו.

קבוצת LVMH הקימה את קרן לואי ויטון ב – 2006. הקרן מארחת במוזאון בפריז ו ב- 13 חנויות שלה ברחבי עולם, תערוכות של אומנות מודרנית ועכשווית, מזמינה אומנים ליצור יצירות ספציפיות ומקיימת קונצרטים ומופעי תרבות שונים. בזמן ביקורינו הוצגה תערוכה בהשתתפות האומנית גרוס, אשר התארחה באותם ימים גם בבית לואי ויטון בונציה כחלק מהשתתפות הקרן בבינאלה לאומנות (עוד ניתן לקרוא כאן).

בימים אלה מוצגת במוזאון התערוכה "מונה – מיטשל" היוצרת מעין דיאלוג בין יצירותהם של שני האומנים קלוד מונה (1840-1926) וג'ואן מיטשל (1925-1992). מיטשל שהושפעה רבות מיצירתו של מונה, המשיכה את יצירתה בכפר סמוך לג'יברני, הכפר בו פעל מונה. מול אותו נוף, על  גדות הסיין, פיתחו מונה ומיצ'ל גישה ציורית שהוגדרו על ידם במונחים דומים.

8 Av. du Mahatma Gandhi, 75016 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
בנין מוזאון קרן לואי ויטון בנוי כמפרשים עשוי זכוכית וברזל

בית אופנה נוסף בפריז שתומך באומנות הוא בית קרטייה, וכדאי להתעדכן בתערוכות המוצגות בגלריה  Cartie Foundation for Contemporary Art . דמיאן הרסט מגדולי האומנים בני זממנו הציג במקום תערוכה בלתי נשכחת לפני כשנה ומ-8 בדצמבר 2022 עד 30 באפריל 2023, תוצג במקום  תערוכה גדולה המוקדשת לאמן הצרפתי Fabrice Hyber.

בעיר מוזאונים רבים ומשובחים בהם תצוגות קבע אייקוניות ותערוכות חדשות, ותמיד כדאי  לבקר גם במוזאון הלובר, מוזאון ד'אורסי, מוזאון רודן, מוזאון פיקסו, מוזאון הפטי פאלה (Patit Palais) והגרנד פאלס (Grand Palais), מוזאון Jacquemart-Andre  ומרכז פומפידו.

מוזאוני האופנה בעיר האורות

תערוכות אופנה הפכו בשנים האחרונות למושכות הקהל במוזאונים הגדולים בעולם לאומנות שבראשם המטרופוליטן בניו יורק וה- V&A בלונדון.

לצד כך, התפתחה מגמה נוספת של מוזאונים המוקדשים להצגת פועלם של מעצבי האופנה המובילים.

בין הידועים מוזאון ג'ורג'יו ארמני במילאנו עליו כתבתי כאן, מוזאון בלנסיאגה בכפר בו גדל סמוך לסאן סבסטיאן בספרד עליו כתבתי כאן, וקומה שלמה ליצירותיו של אלכסנדר מקווין בחנות הדגל שלו בלונדון עליה כתבתי כאן.

פריז, בירת אופנה הבלתי מעורערת, הצדיעה וממשיכה לתת במה מרכזית למעצבים הגדולים של עירה בתערוכות רבות בMusee de Arts Decoratifs. המוזאון מציג אמנות שימושית מימי הביניים ועד לעידן העכשווי של גדולי המעצבים. לצד תערוכה המוקדשת לפיליפ סטארק, ז'אן דובופה, ז'אן פרובה, שירו ​​קורמטה, והאחים קסטיליוני, מוצגות במוזאון תערוכות מתחלפות מהאוספים של מחלקת האופנה והטקסטיל. תערוכות אלה הפכו לספינת הדגל  של המוזאון. כזאת  היתה גם התערוכה לציון 70 שנות פועלו של כריסטיאן דיור שהוצגה שם ב – 2018 תחת הכותרת "כריסטיאן דיור: מעצב על מהחלומות". התערוכה נדדה בעולם והוצגה גם במוזאון ברוקלין ב-2021.

במרץ 2022  פתח בית דיור את שעריה של La Galerie Dior, לצד חנות הדגל של המותג ברובע השמיני.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
פרחים וורדים בפרט היו מוטיב מרכזי ביצירתו של כריסטיאן דיור ומקבלים בטוי בתערוכה הן בדגמים והן ברקע גן הוורדים

בתערוכה מוצגים דגמים היסטורים ואייקונים המתארים של התפתחות המותג לאורך 8 עשורים. מרהיב במיוחד הוא גרם המדרגות ובו למעלה מ-1500 דגמים בהדפסת תלת מימד המחולקים לפי צבעים, מלבן ועד שחור דרך כל צבעי הקשת.

בקור בתערוכה הוא לא בקור שלם ללא בית קפה, ובטח בפריז. קפה דיור הסופר אלגנטי ברוח המותג בגלריה, הוא מקום להשלמת הביקור, אבל מסעדת דיור, בגינת הוורדים בחנות הדגל הצמודה יפה יותר. אני גיליתי זאת באיחור, אתם תבחרו טוב יותר.

בית דיור נפתח לראשונה בשדרות מונטאן כבר בשנת 1946, ומאז קיבל המקום פרשנויות עיצוביות שונות והיום הוא היכל היופי בן 3 קומות . מחלקת הביוטי נותנת פרשנות מרהיבה למכירת מוצרי קוסמטיקה של המותג ואם אתם ממש מרגישים שאתם חייבים לרכוש משהו, זה המקום לעשות זאת. 

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
גרם המדרגות ב-La Galerie Dior
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
גרם המדרגות בחנות הדגל של דיור הצמודה למוזאון
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
דגמי דיור אייקונים בלה גלרי דיור

לא הרחק משם, חוגג מוזאון איב סאן לורן, 60 שנות פעילות המותג. לחגיגות חברו בקיץ האחרון גם מרכז פומפידו,  מוזאון הלובר, מוזאון פיקסו Musee D'art Moderne ומוזאון ד'אורסי, שנתנו את הפרשנות שלהם ליצירותיו של סן לורן, לצד האומנות המוצגת אצלם.

סאן לורן היה המעצב הראשי של בית דיור ופוטר משם בעקבות השתתפותו במלחמת אלגיר. עזיבתו הכואבת דחפה אותו לפתיחת בית האופנה הנושא את שמו, והיתר היסטוריה.

המוזאון נפתח ב-2017, חמש שנים לאחר סגירת בית האופנה, במקום בו פעל סן לורן כמעט 30 שנים. הבניין משמש  גם כמטה של קרן פייר ברגה – איב סן לורן.

במוזאון תצוגות רטרוספקטיביות ותערוכות מתחלפות המציגות את האוסף העשיר והייחודי של הקרן.

לכבוד חמש שנים לפתיחת המוזאון מוצגת בו בימים אלה התערוכה GOLD הבוחנת של הצבע המוזהב בעיצוביו של איב סן לורן.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
מוזאון צנוע מגלרי גלרי דיור הסמוך אך מרתק לא פחות
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
מיצירותיו הקלאסיות של איב סן לורן המוצגות במוזאון

ואם היית צריכה לבחור תערוכה אחת בפריז - בחירתה של יערה קידר

יערה קידר היא היסטוריונית ואוצרת אופנה, דוקטורנטית בתכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית בירושלים, ומאוהבת בפריז. אני סופר שמחה לארח אותה כאן. הבחירה של יערה היתה חד משמעית:

"התערוכה על אחת המעצבות האהובות עלי בעולם כולו, אלזה סקיאפרלי מוצגת בימים אלה (עד ה-22.1.23) במוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז, היא הגדולה והמקיפה ביותר שהוצגה אודותיה.

סקיאפרלי, במקור איטלקיה, הושפעה מהזרם הסוריאליסטי, מהעיסוק בתת-מודע ובחלומות, ומהיופי שבחוסר ההיגיון. היא הייתה אחת המעצבות המהפכניות בפריז של שנות ה-30 ושיתפה פעולה עם אמנים רבים שבמרכזם סלבדור דאלי איתו היא יצרה את שמלת הלובסטר המפורסמת ב-1937, היא עיצבה את השמלה והוא צייר את הלובסטר.

בתערוכה ניתן לראות את בקבוק הבושם שעיצבה בשבילה לאונור פיני בהשראת השחקנית מיי ווסט. מיי ווסט שימשה השראה גם לסלבדור דאלי כשעיצב ספה (מאוד נוחה!) בהשראת שפתיה שגם כן מוצגת בתערוכה.

אין דבר מרגש מלראות סקיצות מקוריות לצד הדגמים ששינו את פני ההיסטוריה כמו שמלת השלד שנוצרה משיתוף הפעולה בין דאלי וסקיאפרלי וזכתה לאינספור מחוות לאורך השנים לצד השכמיות הרקומות בהשראת גלגל המזלות וארמון ורסאי שמגלמות בתוכן את המושג קוטור.

עיצוביה הפנטסטיים והמכושפים ממשיכים גם היום להיות מקור השראה למעצבי אופנה. לצד יצירותיה של סקיאפרלי בתערוכה מציגים גם מעצבים ששאבו מסקיאפרלי השראה בניהם ז'אן פול גוטייה וג'ון גליאנו ובעיקר דניאל רוזברי שהקים לתחייה את בית האופנה כשנכנס אליו ב-2019.

ההרצאות של יערה הן חוויה שאתם חייבים לעצמכם, ואת ההרצאה האישה שהפכה סטילטו לכובע: אופנה, סוריאליזם ואלזה סקיאפרלי בפרט. אני אהיה שם.

תאריכים ולינק להרצאה-

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
ספת השפתיים שעיצב דאלי בהשראתה של סקיאפרלי
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
אחד מדגמיה המפורסמים של אלזה סקיאפרלי בתערוכה במוזאון ארט דקורטיף

גלריות עיצוב בפריז

על הגבול בין אומנות לעיצוב, נמצאות הגלריות של העיצוב, להן פינה חמה בליבי ופרק מיוחד בכל עיר עליה אני כותבת. 

ביקור בפריז הוא הזדמנות טובה לבקר בבתי העיצוב של שניים מהבולטים והחשובים במעצבים בני זמננו:

 Pierre Yovanovitch  הוא מבכירי המעצבים בעולם.  יובנוביץ החל את הקרירה שלו דוקא כמעצב אופנת גברים בבית האופנה של פייר קארדן. 

בשנת 2016, שיפץ יובאנוביץ בנין מהמאה ה-18 בלב הרובע השני בעיר והפך אותו לבית עיצוב לאדריכלות, עיצוב פנים, ואמנות עכשווית. בבנין רב הקומות שוכן הסטודיו, ואולמות ותצוגה של ריהוט ותאורה בהתאמה אישית.

6 rue Beaureqard

 India Mahdavi, גם היא מעצבת בעלת שם עולמי פועלת מהסטודיו שלה בגדה השמאלית בפריז.  המעצבת ממוצא אירני חתומה על פרטי עיצוב נודעים, והתפרסמה גם בזכות העיצוב הבלתי נשכח של הגלריה הוורודה במתחם Sketch בלונדון. לאחרונה הוזמנה מהדבי לעצב את המקום מחדש, והאייקון הוורוד הפך להיסטוריה. 

לגלריות עיצוב בינלאומיות רבות יש סניפים בפריז כמו Galerie Kreo, Carpenters Workshop ו-Gallery Phillips. כדאי גם לבקר ב -Maria Wettergren Gallery וב-Galerie BSL עליה כתבתי כאן

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
כורסאות ה-Bear האיקוניות של  Pierre Yovanovitch
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
MRS. OOPS CATHERINE כיסא בעיצובו של  Pierre Yovanovitch
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
Red Valntino בעיצובה של  India Mahdavi

שופינג מעוצב במיוחד

חווית קניה פריזאית ומעוצבת במיוחד תמצאו ב-SAMARITANE שנפתח לפני כשנה,  סמוך לקשת השניה של גשר פונט נף. 

בית הכלבו מספר את סיפורה של פריז עוד מ – 1603, אז הזמין המלך הצרפתי אנרי הרביעי את המהנדס ז'אן לינטלאיר לבנות בית משאבות כדי לשאוב מים מנהר הסיין לרובע הלובר הסמוך .

הבנין הושלם בשנת 1607, ועוטר בפסל של "La Samaritaine", האישה השומרונית בבשורת יוחנן הקדוש.

הבנין שוחזר מספר פעמים, בית המשאבה והפסל שלו פורקו בשנת 1813, כדי להיות מוחלפים במתחם בריכות שחייה ציבוריות.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
חזית בנין הסמרטיין

ב – 1870ארנסט קוניאק פתח חנות ב-Rue du Pont-Neuf, וקורא לה La Samaritaine. ב-1872 ארנסט קוניאק נשא לאשה את מארי לואיז ז'אי, בעבר אשת המכירות המובילה  בחנות הכלבו Le Bon Marché. בעשרים השנים לאחר מכן  רכש ארנסט קוניאק  בהדרגה נכסים סמוכים  והפך אותם לשטחי מסחר. בצדו הדרומי של הבלוק, הוא הזמין את האדריכל פרנץ ז'ורדיין לתכנן ולבנות בניין עם מסגרת פלדה התומכת בגג זכוכית ענק, מעוטר בסגנון ארט נובו. החלק הצפוני והדרומי מאוחדים באמצעות חזיתות פלדה וזכוכית המעוטרות בלוחות אבן לבה.

בשנת 1917 הוזמן האדריכל שוב והפעם לצורך תיכנון חנות יוקרה עבור La Samaritaine .

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
פנים החנות המרהיבה תחת גג עשוי פלדה וזכוכית

ארנסט קוניאק מת ב-1928, לפני השלמת הפרויקט החדש. החנות הושקה והפכה להצלחה מסחררת. לצד הטרנדים העדכניים ביותר באופנת גברים ונשים, עיצוב פנים, צמחים, ספרים, כלי נגינה ועוד, הוספו דלפקי מאפים וממתקים, מרתף יין, ומחלקת אוכל שאיפשרה ללקוחות לטעום את המוצרים הטובים ביותר מכל חלקי צרפת.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
פרטים ששומרו ושוחזרו במדוייק בפרוייקט השאפתני שארך 16 שנים

 קבוצת LVMH, המחזיקה בין היתר את המותגים לואי ויטון, דיור, טיפאני וז'יבאנשי, ומנוהלת על ידי ברנאר ארנו שמתחרה עם ג'ף בזוס על תואר האיש העשיר בעולם, רכשה בשנת 2001 55% ממניות סמריטיין.

ב – 2005 בית הכולבו נסגר מטעמי בטיחות ונדרשו 3 שנים נוספות לקבל החלטה ואישורים להקמת מתחם חדש שישלב חנות כלבו, משרדים, יחידות דיור ציבורי, בית מלון וגן ילדים. 

משרד האדריכלים היפני Sanaa הוזמן לעצב את פרויקט ה –  Samaritaine החדש.

ב – 2010 השלימה  LVMH  את רכישת כל מניותיה של  הסמריטיין, ואחרי 5 שנות עבודת שימור ועיצוב נפתח הסמרטין מחדש לציבור  ביוני 2021, 151 שנים לאחר שהוקם לראשונה.

הפרויקט השאפתני משלב מבני ארט דקו וארט נובו ושיחזור פרטי הבניין המקוריים לצד אלמנטים אולטרה-מודרניים כמו חזית הזכוכית  בגובה 25 מטרים, העוברת לאורך רחוב Samaritaine. 

LVMH צירפה את תפעול המקום לרשת חנויות היוקרה  המובילה בעולם DFS שבבעלותה. ה – Samaritaine מציעה למעלה מ-600 מותגי על. במקום מסעדות ודוכני מזון יוקרתיים,  המציגים את אמנות החיים הצרפתית. 

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
האומנית ססיליה גרנרה הפכה את השביל בקומת הקרקע של הסמרטיין לחלל צבעוני במיוחד עם יצירות אמנות תלויות בהשראת מוטיבים פרחוניים דקורטיביים בקרמיקה איטלקית ובאמנות מרוקאית.

בנוסף, מוביל ה-Samaritaine פרויקט אומנותי תחת השם La Factory במסגרתו מקבלת מידי שנה, קבוצה של אמנים פריזאים  במה להצגת פעילותה. בימים אלה מוצגות עבודותיהן של 4 אומניות. 

מלון Cheval Blanch וספא Dior הם חלק ממתחם הסרמטיין. ביקור במסעדה במרפסת המלון, הצופה למגדל האייפל ולנהר הסיין מומלץ מאוד, ויש להזמין מקומות זמן רב מראש.

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
חנות שהיא תענוג לכל חובב בישול

E.Dehillerin - בקור חובה לחובבי בישול

אי אפשר לכתוב על פריז בלי להתייחס למקומה המוביל בעולם הקולינארי.

בחנות לא מעוצבת בעליל, פועל מאז 1820 בית מסחר שמרגש כל מי שבישול קרוב לליבו.

החנות לציוד למסעדות ולבשלנים חובבים היא החנות המועדפת על השפים הגדולים בעיר.

האווירה התעשיתית שנשמרה במקום עשרות שנים, מוסיפה את הארומה לקניות מהסוג הזה.

יש חנות אונליין ומשלוחים בעלות לא גבוהה לישראל

18  20 rue Coquillière 75001 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
מי שהמציאה את המושג חנות קונספט-Merci

מסעדות מעוצבות במיוחד

בעיר שהיא גם בירת עולם הגרסטרונומי, יש דגש רב גם על עיצוב המסעדות. נאמנה לאופי הבלוג לא תאמר כאן ולו מילה אחת בעניני האוכל המשובח שמוגש במקומות שביקרתי בהם.

רק אחרי שבחרתי את המסעדות המעוצבות במיוחד בביקור האחרון בפריז, הסתבר לי שכולן עוצבו בידי אותו המעצב, פיליפ סטארק, מעצב העל הצרפתי.

עיצוב המסעדות שונה לחלוטין, אך בכולן ניכר כתב ידו הייחודי של סטארק.

כזאת היא המסעדה Costes ומסתבר שהיא קדמה למלון הנושא את שמה ונבנה בעקבות ההצלחה המסחררת לה זכתה.

תחילתו של הסיפור בשנת 1984 אז חבר  ז'אן-לואי קוסט, איש עסקים צעיר לפיליפ סטארק, מעצב צעיר ולא ידוע באותם ימים. סטארק עיצב חלל דמוי בועה שקופה ועתידנית, העושה שימוש בשפה עיצובית חדשה ושונה ממסעדות ביסטרו פריזאיות מסורתיות. 

המסעדה מעוצבת כגן איטלקי, מקורה בכיפה שקופה, וסביבו רצף של חללים, המחוברים כולם בגלריות ארוכות שטופות באור.

בהמשך להצלחה העצומה לה זכתה המסעדה, הקים  ז'אן-לואי קוסט במקום בו היתה אחוזה מהמאה ה – 18, את מלון Coste ברחוב סן-הונורה. על עיצוב המלון הופקד ז'אק גרסיה, ששילב אלגנטיות עם נגיעות בארוק, ושבר את העיצובים האופנתיים של אותה תקופה. פנים המלון מאופיין בשפע תיאטרלי ושילובים מתקופות זמן שונות. לאחרונה הצטרף למתחם מלון נוסף מעוצב הפעם בסגנון אולטרא מינימליסטי, ובכך השלים קוסט פרויקט ענק, הממוקם כולו סביב המסעדה האגדית.

7 Rue de Castiglione, 75001 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
Costes

kong 

המסעדה היא עוד יצירת מופת מבית פיליפ סטארק, ממוקמת על גג בניין האוסמן, המשלב עיצוב  ארט דקו וארט נובו וצופה לנוף הסיין, גשר פונט נף ומגדל אייפל.

 מסעדת הפיוזן צרפתי-יפני נפתחה כבר ב – 2003 ועוצבה מחדש  בידי פיליפ סטארק אליו חברה ביתו ארה סטארק, שציוריה הנועזים מפארים את המקום.

המסעדה המיוחדת שימשה כתפאורה לקמפיינים וסרטים רבים וגם לסצינה בלתי נשכחת בו הגיעה קארי ברדשאו לפריז.

rue du PontNEUF 750011 1 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
Konk-אוכל יפני-צרפתי בבועת זכוכית על גג בנין האוסמן

Pink Mamma  ברובע ה – 9, שייכת לרשת Big Mamma. לרשת עוד 6 מסעדות בפריז, מסעדות נוספות ברחבי צרפת, במונקו ספרד וגרמניה ו – 3 מסעדות ידועות בלונדון. על Circolo Popolare בלונדון כתבתי כאן.

המסעדה בת 4 הקומות ברובע ה – 9 בעיר, מגישה אוכל איטלקי, ועוצבה גם היא בידי פיליפ סטארק. המסעדה ובמיוחד קומת הגג מציעות פינות המצטלמות היטב והפכה ליעד חובה למבקרים בעיר.

20bis Rue de Douai, 75009 Paris

Miss Ko – האוכל היפני גם הוא מצטלם יפה, עליו הוסיף פיליפ סטארק עיצוב צבעוני מסחרר. מיקום המסעדה בסמוך לשאנז אליזה הופך אותה את ליעד מבוקש ושווה ביקור.

49-51 Av. George V, 75008 Paris

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
Big Mama מסעדה איטלקית בעיצובו של פיליפ סטארק
פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022
Miss Ko היפנית בעיצובו של פיליפ סטארק

פריז היא תמיד רעיון טוב

ואם הגעתם עד כאן בוודאי תסכימו עם אודרי הפבורן שפריז היא תמיד רעיון טוב. 

עוד על סיפורם של בית האופנה הרמס ובתי האופנה נוספים בפריז, על סיפורם של בתי מלון אייקונים בעיר, על חנויות עיצוב וגלריות בפוסט קודם בבלוג כאן.

עיר האורות, בירת האפנה והגסטרונומיה (אלוהים יודע איך מתאפשר הצרוף הזה), היסטוריה רבת שנים, אומנות ועיצוב, כל אלה בעיר יפה אחת.

 קצת עלי – אני מעצבת פנים עם נסיון של למעלה מ- 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה

אם הגעתם למקום מעוצב, בעקבות הפוסט הזה, צלמו, תעלו לסטורי ותייגו אותי, אחרת איך אדע ששימחתי אתכם?

שלכם,

נורית

20 תגובות

  1. נורית יקרה
    קוראת המלצותיך בשני הבלוגים שלך על פריז
    פשוט חרירי תענוג אלא שאני מגיעה ל 5 ימים ואיך מכניסים את כל ההמלצות פלוס תערוכת. Maicon et objet
    תודה על היצע פנטסטי ומגרה

  2. הסיקור שלך נפלא נורית.מתי את מארגני קבוצה קטנה איכותית לבקר במקומות האלה ועוד.אשמח אםכן

    1. תודה רבה אתי. אני מבקרת במקומות עליהם אני כותבת במסגרת עבודתי כמעצבת פנים ושמחה לשתף בחוויה הטובה הזאת. לא נראה לי שיהיו קבוצות, אבל מי יודע, אולי

  3. תודה רבה רבה!! האם תוכלי לתת לי המלצות ל תערוכות והצגות בלונדון ? כתיבתך מעוררת השראה!

    1. הי ליוויה, בבלוג יש 3 פוסטים על המקומות המעוצבים בלונדון ובינהם גלריות ומוזאונים. בתאטרון אני לא עוסקת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מילנו - מקומות מעוצבים במיוחד 10

מילנו -בירת העיצוב העולמי רבות נכתב על מילנו. על היותה

המשך קריאה »
אמסטרדם - מקומות מעוצבים במיוחד 52

העיצוב ההולנדי תופס בשנים האחרונות מקום בולט בזירה העולמית. באמסטרדם,

המשך קריאה »
Let's keep in touch