הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד

כשהחצי שווה יותר מהשלם-המשוואה היוונית שלי

היה לי יום הולדת ורציתי לחגוג עם הילדים הפזורים בארץ ובעולם. רציתי ים, הרבה ים, כזה שרואים מהחדר ושיורדים אליו בשני צעדים, רציתי טברנות על המים, אוכל טוב, וגם מלון מפנק ממש, ומצאתי את כולם, כולל את כל הילדים, במקום קסום אחד.

שעתיים טיסה לאתונה, תהליך קצר של השכרת רכב, עצירה לקפה ובוגאצ'ה, מאפה שכבות פילו עם מלוי גבינה מתוקה, סולת ומי ורדים, שמאותתים לגוף ולנשמה שהגיע זמן יוון.

שעה נסיעה בכביש מהיר דרך הנמל של פיראוס שעוד נחזור אליו, הרים מצד אחד וים כחול אינסופי מהצד השני, ירידה לדרך צדדית והגענו לחוף המבטחים שלנו לימים הקרובים.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
Isla Brown Corinthia צילום: Pygmalion Karatzas

ביוון כ-3,000 איים מפורסמים פחות או יותר ו-8 חצאי אי שזוכים ליחסי ציבור פחות רומנטיים אבל משלבים כל מה שאפשר לצפות מחופשה יוונית מושלמת. 

חצי האי הגדול ביוון הוא הפולופונז, המצוי בדרום יוון ממערב לאתונה.

חצי האי מציע כל מה שיש לאיים להציע מפרצים וים שעוטף מכל עבר, כפרים, פינות נסתרות ובנוסף  את שדה התעופה הבינלאומי של אתונה, המאפשר טיסות סדירות בכל ימות השנה ומערכת כבישים מפותחת המחברת בין שדה התעופה והעיר אתונה לבין שפע מקומות קסומים באווירת האיים. 

אם אתם אוהבים גם וגם וגם, גם חופשה בחופי ים, יקבים, כפרים אותנטיים וגם בלוי אורבני מוזאונים גלריות וכל מה שיש לערים הגדולות להציע, חצי האי פולופונז הוא הטיול המושלם עבורכם.

תזכרו את המשוואה המשונה בכותרת, וכתבו לי בתגובות אם הצלחתי להוכיח אותה.

עיירת החוף אגיאוי תיאודורוי (Agioi Theodoroi)

אגיוי תאודורוי היא עייריה בקורינתיה, במפרץ הסרוני. מרחק של פחות משעה נסיעה מאתונה. העיריה פרוסה לאורך הים, שם ממוקמים בתי הקיץ, חלקם אחוזות עוצרות נשימה על החוף ממש.
חוף פפקאקיה, הוא החוף המרכזי בעיירה, משובץ עצי אורן וחול זהוב. החוף משתרע לאורך מדרחוב יפיפה, עמוס טברנות, בתי קפה, ברים שבינהם בתי דירות קטנים עם מרפסות גדולות, שלא הפסקתי לבחור לעצמי בדמיון.
השדרה המרכזית של העיירה היא חלק מהכביש המהיר הישן אתונה – קורינתוס. יש בו חנויות ושירותים רבים, סופרמרקטים, בתי מרקחת, בנקים, מסעדות וכו' ושתי כנסיות היסטוריות. 

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
Palirroia - מסעדה משפחתית בקצה הטיילת על המים ממש

Isla Brown Corinthia הוא אתר הנופש היוקרתי בעיירה, ממוקם בקצה הטיילת עם חוף פרטי מועדון ספורט ימי, מסעדות ורופטופ להתחיל ולסיים בו את היום.

הריזורט נפתח לקהל ביוני 2022 לאחר תיכנון ועיצוב מחדש של המבנה משנות ה-70, בהשראת הקשת הוולקנית הצפונית וסיפור המיתולוגיה היוונית.

התוצאה היא מבנה עכשווי המציג קווים נקיים וחלקים, כמו חלוקי נחל שנערמו זה על זה, עם משטחים מעוגלים עוקבים המציגים אפקט פיסולי ומייצרים תחושת תנועה.

אתר הנופש עוצב בידי משרד האדריכלים היווני  Elastic Architects (המתמחה בעיצוב בתי מלון ברחבי עולם וגם של רשת  coco mat עליה כתבתי כאן) וזכה בפרס הזהב בקטגוריית מלונות ואתרי נופש. מאת IDA, איגוד פרסי העיצוב הבינלאומיים.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
טברנות אותנטיות על קו המים ב-Isla Brown Corinthia צילום: Pygmalion Karatzas
הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
קווים פיסוליים בעיצוב מבנה המלון וחיבור מושלם עם הנוף בסביבה.צילום: Pygmalion Karatzas

תעלת קורינתוס

התעלה שנמצאת דקות נסיעה מכפר הנופש נחפרה ונחנכה ב-1893 הפכה למעשה את חבל הפולופונז לאי מוקף מים, שלא משנה את אופיו כחצי אי וכל היתרונות שכרוכים בכך.

חפירת התעלה נועדה לקצר את הדרך בין הים האדריאטי לנמל פיראוס על חוף הים התיכון. מעל התעלה תלויים שלושה גשרים, למעבר רכבות ומכוניות.

כיום התעלה צרה מידי לתחבורה ימית מסחרית ועוברות בה בעיקר יאכטות, ושווה מאוד ביקור.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
תעלת קורינתוס

Nemea - חבל היין של יוון

כמה דקות נסיעה בכביש המהיר, פניה לכיוון ההרים, והגענו לטוסקנה של יוון. נוף כרמים עד האופק, עיירה מרכזית וסביבה עשרות יקבים.

רוב היקבים נמצאים בבעלות משפחתית דבר שמורגש מאוד בקבלת הפנים האישית ובאהבה של האנשים למקום ולתוצרת שלהם.

את בוקר יום ההולדת בחרנו לחגוג ביקב משפחתי שכזה, Palyvos Estate, בו בית המשפחה נמצא בחצר היקב, ומסוכת הגפנים מאחורי הבית משתרע נוף כרמים עד לאופק.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
Palyvos Estate Winery

לחבל היין נמאה היסטוריה של מאות שנים, בהם הרי נמאה והעמקים לצידיהם מייצרים יין מענבי אגיורגיטיקו המקומים.

נמאה נמצאת בפינה הצפון מזרחית של חצי האי פלופונז, ולא הרחק מכאן נמצאת ארגוס – עיר יין תוססת.

גידול ענבי האגיורגיטיקו המקומים נמשכת מאז המאה החמישית לפני הספירה, ושטחי הגידול המתחלקים בין המישורים המקיפים את הכפר,  האזורים ההרריים ממערב לכפר והאזורים ההרריים הנוספים בצפון מזרח נמאה, מאפשרים ליין של האזור לקבל טעמים וריחות שונים. היינות הטובים ביותר הם אלה המגיעים מכרמים ליד ראש ההר, שבהם סוגי הקרקע הרטיבות והטמפרטורה הנמוכה יחסית מסייעות לייצור ענבים באיכות גבוהה.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
נופי נמאה

עוד יקבים מומלצים בסביבה הם Gaia Wines, Estate Constantin Gofas  עליו כתבתי כאן, Giannikos Winery  ו-Domaine Skouras היוקרתי שנמצא בדרך לנאפפליו.

היקבים מציעים טעימות, ארוחות וסיורים, הכל בתאום מראש. חשוב לשים לב שבחודשי הקיץ ובסופי שבוע, חלק מהיקבים סגורים למבקרים.

אגם Vouliagmeni

אגם Vouliagmeni, שפירושו האגם השקוע, הוא אגם מים מלוחים קטן בו משולבים יחד זרמי מי ים תת-קרקעיים, חמים ועשירים במימן גופרתי, וממי מעיין מתוקים היוצרים ספא טבעי ויעד נהדר בדרך ליקבים בנמאה ולעיר העתיקה בנאפפליו, ושווה גם טיול במיוחד מאתונה.

האגם המרהיב נוצר ממערה גדולה שהתמוטטה בעקבות רעידת אדמה שממשיכה עמוק בתוך ההר במערה תת קרקעית שמעולם לא נחקרה במלואה, מכיוון שסופה אינו נראה ולא מעט חוקרים טבעו בדרכם לפענח את המסתורין שבה.

סביב האגם חוף מסעדה ובית קפה, הפתוחים בכל ימות השנה, וגם העיירה הסמוכה ווליאגמני, היא יעד מקסים לביקור וגם ללינה.

אם אתם בסביבה כדאי גם לבקר במקדש פוסידון הנישא בראש גבעה צופה למפרץ הסארוני.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
אגם Vouliagmeni

Nafplion - סמטאות קסומות בעיר העתיקה

נאפְפְּלִיוֹ היא עיירת נמל  בחלק הצפוני ביותר של מפרץ ארגוליס ששימשה כעיר הבירה הראשונה של יוון המודרנית החל משנת 1829.

העיר העתיקה בנויה ברובה על גבי חצי אי שבולט אל תוך מפרץ ארגוליס ויוצר את מפרץ נאפפליו. וכולה סמטאות ציוריות בדיוק כמו שנדמה לכם כשאומרים סמטאות ציוריות. בלב העיר העתיקה כיכר מרכזית וכנסיה עתיקה.

מומלץ לאכול במסעדות שבתוך העיר העתיקה וליפול במלכודות התיירים לשפת הים רק לקפה וגלידה לקינוח (כי כמה כבר אפשר ליפול איתם, כשהנוף כל כך מדהים).

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
מסעדה טובה במיוחד בנאפפליו - Palio Archontikp

בין הסמטאות, גלריות וחנויות עיצוב יחודיות. לא תמצאו שם רשתות מותגים ויש מעט חנויות מזכרות של תיירים.

בנאפפליו שתי מצודות, האחת מצודת בואורטזי, שנמצאת על אי בפתח המפרץ ומספיק לראות אותה מבתי הקפה שמולם,  והשניה מצודת פלמידי, על גבעה החולשת על העיר. למקרה שיש לכם זמן ואתם חובבי מצודות (מקווה שברור שלא העפלנו לשם, ספרו לנו מה הפסדנו).

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
מצודת בוארטזי
הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
סמטאות העיר העתיקה

פיראוס

בואו נתחיל מהסוף, פיראוס היא עיר נמל הומה שלא תואמת את התדמית הרומנטית שנקשרה לה ולא דומה בכלום לשיר הידוע של חיים משה:

"על גבי כסא נוח, מעולף מהחום
מתחשק לי לברוח, על כנפי החלום
אל מפרץ לא ידוע, אי בודד בתוכו
כפר קטן ורגוע, מול הים התיכון"

הדבר היחיד שנכון ממילות השיר זה שאפשר היה להתעלף שם מהחום.

אבל יש לה קסם, ובכל ביקור באתונה ובסביבה אנחנו מגיעים לראות אולי פספסנו משהו, כי השיר כל כך יפה.

בעיר שוק פישפשים אמיתי, רחובות צרים צופים לים ולאתונה, וגם מסעדה נהדרת וגלריה לעיצוב עם מיטב השמות הבינלאומיים, שלא קשורים בכלום לכל מה שכתבתי על פיראוס עד כאן.

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
המרינה של פיראוס

כמו בכל פוסט ובכל מקום שהבלוג מגיע אליו, גם בפיראוס יש גלריה לאספנות עיצוב, ואחת מעוצבת במיוחד. עוד על עיסוקי באספנות עיצוב כאן.

Carwan Gallery היא גלריה בינלאומית מובילה לעיצוב עכשווי המתמקדת באספנות עיצוב חדשני מאזור המזרח הקרוב ומחוצה לו.
הגלריה הוקמה בביירות בלבנון בשנת 2011 על ידי Pascale Wakim ו-Nicolas Bellavance Lecompte, אדריכלים ויזמים, ונפתחה בסמוך לנמל פיראוס בספטמבר 2020.
הגלריה מקדמת שיתופי פעולה בין אדריכלים, אמנים ומעצבים, לארגוני תרבות, מוסדות, עיתונות מתמחה ואספנים. הגלריה הוזמנה להציג את תערוכותיה בירידי האמנות והעיצוב החשובים ביותר בדובאי, באזל, לונדון, ניו יורק ומיאמי, אצרה תערוכות עיצוב במספר רב של מוזיאונים ומרכזי אמנות ונחשבת לשחקן מפתח בין גלריות העיצוב העכשווי החשובות בעולם.

 

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
שילוב של אוכל ונוף מושלמים

Varoulko Seaside  Restrant

Varoulko Seaside היא מסעדה שהיא כל מה שלא חשבתי על מסעדות בפיראוס.

אחרי שיטוט בשוק הפישפשים, חיפשנו מסעדה אותנטית במרינה, לאכול דגים מטוגנים בידיים מול הסירות.

מפה לשם מצאנו את עצמינו יושבים במסעדה סופר מהודרת, עם אנשים אלגנטיים סביבנו, אבל הבנו שהגענו למקום מיוחד, והינו רעבים, אז התישבנו. מכאן החלה חגיגת גסטרונומית בשילוב נוף המרינה ושקיעה מרהיבה.  השף הנודע עטור המישלן, לפטריס לזארו, מנצח על מנות פירות ים מעולות ומשלב טעמים מסורתיים ועכשוויים.

קטונתי מלתת המלצת מסעדות, אבל רק אומר שאם אתם באתונה או במקום אחר בסביבה, שווה להגיע למקום הנהדר הזה במיוחד, וחובה לעשות את זה בשקיעה.

אתונה העיר השמחה בעולם

על המקומות המעוצבים באתונה כתבתי כאן והפוסט הזה שבר שיאי צפיה. ממליצה לכם לקרוא אותו גם.

חזרנו לאתונה ליום מלא כייף ושמחה.

ואם הייתי צריכה לבחור רק שלוש המלצות באתונה הייתי בוחרת באלה:

The Naxos Apothecary – ללכת בגלל מוצרי הקוסמטיקה והבישום הטבעיים ומבחר סוגי תה ופורמולות מבוססי צמחי מרפא  ובגלל העיצוב המרהיב. לא לפספס את הקומה העליונה. והסודית.

 
 Ergon House – ללכת בגלל מתחם האוכל שכולו שיר הלל לתוצרת היוונית. ובגלל העיצוב שמעביר את תחושת השפע והאיכות של האוכל היווני. תאכלו במקום ותקנו גם ממיטב התוצרת היוונית לקחת הביתה לא לפספס את השירותים בקומת המרתף והעיצוב בשיש היווני שם. 
החנות היא חלק מהמלון באותו השם, והוא מומלץ מאוד גם. 
       
* לנקסוס ולארגון חנויות בשדה התעופה של אתונה אם לא הספקתם או רוצים עוד ברגע האחרון. יש גם חנויות און ליין.

רן ולירן חווית יוקרה אישית-מעצבים חופשות ביוון בהתאמה אישית, ואיתם עשינו סיור עמוס באוכל מצוין באלכוהול מוגזם, ובמקומות סופר מעוצבים ועכשווים, שעשו את העיר הזאת לאפילו שמחה יותר. 

הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד
בשמים וקוקטילים בקומה העליונה של Naxos

ולסיום

חצי האי פולופונז הוא גדול מגוון, נותן תחושת חופש מושלמת של אי יווני, ומשלב גם מהנאות הערים הגדולות (טריפולי, בירת האזור ופטרס העיר הגדולה שבו וכמובן אתונה הבירה).

זוכרים את המשוואה היוונית שלי? תכתבו לי בתגובות כאן למטה אם הצלחתי להוכיח אותה.

נסיים במילים השנכתבו לפיראוס אבל מתאימות יותר לכל המקומות היפים שכתבתי עליהם כאן:

"הקולות של פיראוס, מזכירים את חיפה
עם בקבוק של "מתיאוס", את נראית כה יפה
תנו לשמש לזרוח, על בתים בלבן
תנו ללב רק לשמוח, כמו שאז ביוון

וענן בשמים, משייט בדממה
הכחול של המים, מחלחל בנשמה
ונישא עם הרוח, ריח מלח ודבש
מן הים הפתוח, כבר עולה שיר חדש"

קצת עלי

אני מעצבת פנים עם נסיון של למעלה מ- 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

 

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה. לעוקבים ממתין גם היילייט עם המלצות נוספות

 
הפולופונז, יוון - מקומות מעוצבים במיוחד

5 תגובות

  1. כרגיל נורית כתבת מתומצת ולעניין והכי חשוב הצלחת לעורר את סקרנותי…טסה לאתונה בעקבות מה שכתבת
    תודה וחג שמח

  2. אים לא היית קיימת…… היו צריכים להמציא אותך…מאמר מרתק. כל הכבוד . שנה טובה אהובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

וינה - מקומות מעוצבים במיוחד

"לכל עידן האמנות שלו, ולאמנות את חירותה" (הכתובת החרוטה על

המשך קריאה »
Let's keep in touch