מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד

צאו מהעיר

הבלוג, חובב הנופים האורבניים, גלריות, מוזאונים ובתי קפה מוצא את עצמו זקוק לעיתים לאוויר צח ולמרחבים. יצאנו מאזור הנוחות של מנהטן (על המקומות המעוצבים בעיר קראו כאן), התישבנו במכונית מצוידים במיטב הכריכים והמאפים שיש לעיר להציע, עברנו את הגשרים מעל ההדסון, ויצאנו לנוף יערות, הרים ואגמים. מסתבר שיש חיים מסביב לתפוח הגדול, מלאי יופי, עיצוב ואדריכלות. מנהטן נהדרת, אבל יותר מכל עיר אחרת בעולם היא עמוסה מכל בחינה שהיא וביקור במקומות מדהימים סביב לה, במרחק של שעה נסיעה, משלימים לביקור מעוצב במיוחד. הצטרפו אלי לטיול של יום אחד באמריקה האמיתית. הנמצאת במרחק של פחות משעה ממנהטן, מוזאונים פרטיים, מוזאונים פתוחים וגם היקב העתיק ביותר בארה"ב.
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
בית הזכוכית-אייקון עיצובי שעה ממנהטן

The Glass House

התחנה הראשונה באייקון אמריקאי, כזה שנלמד בכל קורס בעיצוב ואדריכלות. בית הזכוכית נמצא בניו כנען, קונטיקט, פרבר במחוז פיירפילד, הממוקם רק כשעה מניו יורק. העיירה הפכה לאבן שואבת בשנות הארבעים של דמויות בולטות באדריכלות מאוניברסיטת הרווארד, שהגיעו לניו כנען כדי לבנות בתים לעצמם ועבור לקוחותיהם. האדריכל פיליפ ג'ונסון שבית הזכוכית היה ביתו הפרטי, היה חלק מקבוצה זו שנודעה בשם חמישת הרווארד.  הבית אינו נראה מהכביש, יושב על צוק המשקיף על בריכה עם נוף לעבר היער שמעבר לו. הבית, מלבן קרות זכוכית   16.7/10 מטר  וגודלו 167 מ"ר. בכל אחד מארבעת הקירות החיצוניים דלת זכוכית במיקום מרכזי הנפתח אל הנוף. הבית, שהכניס את הסגנון הבינלאומי לארכיטקטורה האמריקאית למגורים, הוא איקוני בגלל השימוש החדשני שלו בחומרים והשילוב המושלם שלו בנוף. האדריכל פיליפ ג'ונסון, שתיכנן וחי בבית הזכוכית משנת 1949 ועד מותו ב-2005, חשב עליו כחצי חיבור, שהושלם על ידי בית הלבנים. שני המבנים תוכננו בשנים 1945-48. רוב הרהיטים בבית הגיעו מדירת ג'ונסון בניו יורק, שעוצבה ב-1930 על ידי מיס ואן דר רוהה.  תוכנית הקומה של בית הזכוכית חושפת מרחב מגורים מסורתי למרות שהוא מחוסר קירות. החלל האחד מחולק לאיזורים פונקציונאלים של מטבח, חדר אוכל, סלון, חדר שינה, אזור אח, חדר רחצה ואזור כניסה. תוכנית האופן ספייס או הלופט הנהוגות כיום היתה מאוד יוצא דופן ב-1949.י
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
ביתן הגלריה במתחם בית הזכוכית
פיליפו ג'ונסון (19065-2005), החל את דרכו המקצועית כאוצר המחלקה לעיצוב וארכטקטורה במוזאון ה-MoMa ב-1930. ב- 1979 זכה בפרס פריצקר הראשון לאדריכלות , ונודע כמוביל האדריכלות המודרניסטית באמריקה במשך רוב המאה ה-20. ג'ונסון נולד ב-1906 למשפחה עשירה ומשכילה בקליבלנד, אוהיו. הוא המשיך להרווארד לתואר ראשון בפילוסופיה ובקלאסיקה (1923-30) ולאחר מכן ללימודי תואר שני באדריכלות (1940-43). בשנת 1942 הוא בנה לעצמו בית בקיימברידג', מסצ'וסטס בהתבסס על רעיונותיהם של וולטר גרופיוס ולודוויג מיס ואן דר רוהה, אליהם נחשף במסעותיו לאירופה בין השנים 1925-30. הנסיעות המוקדמות הללו, במיוחד לברלין ולבית הספר החדש לאדריכלות ועיצוב בדסאו, הבאוהאוס, השפיעו עליו במיוחד. ג'ונסון קשר מערכת יחסים עם Mies שתוביל לא רק ל-Mies לעצב את פנים ביתו של ג'ונסון ב-1930 בניו יורק, אלא גם לשיתוף פעולה בין שניהם בתכנון בניין סיגרם האייקוני במנהטן בשנות ה-50 ומסעדת ארבע העונות המפורסמת שלה ב-1959.

לאורך הקריירה שלו בארכיטקטורה ג'ונסון אצר תערוכות רבות ב MoMa, תמך במוזיאון והיה התורם השני בגודלו מבחינת כמות היצירות שתרם במהלך חייו. אי אפשר להתעלם מאמירותיו הפשיסטיות והאנטישמיות שהביע בשנות הארבעים וליוו אותו כצל כל חייו.

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
רהיטים אייקונים של מיס ואן דר רוהה בבית הזכוכית

בסוף 1945, רכש ג'ונסון את חמשת הדונמים הראשונים שלו בניו כנען, קונטיקט. בתום ארבע שנים הוא השלים את שני המבנים העיקריים של בית הזכוכית. בדיוק בזמן הזה ג'ונסון הכיר את העיצוב של מיס ואן דר רוהה לבית פארנסוורת', בית נופש מחוץ לשיקגו. יש קשר ברור בין העיצוב של פרנסוורת' לזה של בית הזכוכית, אם כי עם הבדלים משמעותיים, וכיום גם בית פרנסוורת' וגם בית הזכוכית הם אתרים היסטוריים ונמצאים בבעלות ובהפעלת הקרן הלאומית לשימור היסטורי.

ג'ונסון התייחס לדמיון בין הבתים והסביר כי "מיס ואן דר רוהה ואני שוחחנו על איך אפשר לבנות בית זכוכית וכל אחד מאיתנו בנה אחד. של מייס היה, כמובן, העיקרי והשלי היה אימוץ מהמאסטר, אם כי זו גישה שונה לגמרי. במקרה שלי, היו הרבה השפעות היסטוריות בעבודה. בית הזכוכית מבחינה סגנונית הוא תערובת של מיס ואן דר רוהה, מלביץ', הפרתנון, הגן האנגלי, כל התנועה הרומנטית, האסימטריה של המאה ה-19. במילים אחרות, כל הדברים האלה מתערבבים בו אבל בעצם זאת הדרך ההיסטורית שאנחנו מתייחסים לאדריכלות המודרנית היום, הקובייה הפשוטה".

השתלבות הבית במרחב היא גולת הכותרת שבו ועיקר מהותו

"חשבתי שיהיה נחמד שיהיה לך מקום שאפשר להסתובב בו מסביב ולראות את המקום כולו, וזה מה שאתה יכול לעשות כאן. אני טוען שזה הבית היחיד בעולם שבו אתה יכול לראות את השקיעה ואת זריחת הירח בו זמנית, עומדים באותו מקום. כי זה בלתי אפשרי בכל בית; אתה צריך ללכת לחדר אחר כדי לראות אחד או אחר מהאפקטים האלה. אבל אני מקבל את זה כל הזמן כאן בבית הזכוכית".

כיום יש בנכס מבנים נוספים מעבר לשניים המקוריים של 1949, כולל שתי גלריות לציור ופיסול, ספרייה וביתן בבריכה המעידים על ההתעניינות המתמשכת של ג'ונסון באדריכלות והדרך שבה הוא השתנה משנות ה-20 של המאה הקודמת. האמנות בבית היא כולה מהאוסף המשולב של בני הזוג, ולרוב הופקה על ידי אמנים שהכירו היטב. הבית היה למרכז בו התארחו דמויות מרכזיות בעולם האומנות האמריקאי.

האחוזה עליה בנוי בית הזכוכית משתרעת על שטח של כ-50 דונם שנרכש לאורך עשרות שנים והוא מבטא בצורה מיוחדת את את הקשר בין אדריכלות לנוף. בן זוגו לחיים משנת 1960, דיוויד וויטני מילא תפקיד מכריע בעיצוב הנוף והאוספים בבית הזכוכית.
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
אדריכלות נוף כחלק מתפיסת העיצוב של בית הזכוכית
יצירות בולטות נוספות של ג'ונסון הן תיאטרון מדינת ניו יורק. במרכז לינקולן לאמנויות הבמה (1964), ביתן מדינת ניו יורק ליריד העולמי של 1964-1965, גן הפסלים אבי אולדריץ' רוקפלר במוזיאון לאמנות מודרנית (1953) ועוד שורה שלמה של מוזיאונים ופרויקטים מסחריים ולמגורים. ג'ונסון המשיך לעבוד עד שמלאו לו 97 בשנת 2003, והוא ובן זוגו נפטרו שנתיים לאחר מכן.

לג'ונסון היו חיים דינמיים שהתפרשו על הימים הראשונים של המודרניזם עד סף המאה ה-21.

הגישה לבית הזכוכית היא באמצעות סיורים מודרכים בלבד. אורך הסיור 3 שעות ומותאם גם לילדים מעל גיל עשר הסיורים יוצאים ממרכז המבקרים בהסעה מיוחדת, ו שם נמצאת גם חנות העיצוב.

Elm Street, New Canaan CT, 06840
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
Arte Povre-התערוכה הקבועה ב-Magazzino Italian Art,

איטליה בעמק ההדסון

נסיעה בכביש מתפתל בנוף אגמים גשרים יערות, חולף על פני ישובים ואנשים ברי מזל שגרים ביופי הזה, והגענו לתחנה הבאה- Magazzino Italian Art, מוזיאון המוקדש לקידום אמנות איטלקית שלאחר מלחמת העולם ואומנות עכשווית איטלקית בארצות הברית. במוזאון עבודות של אומנים הנמנים עם קבוצת האומנים האיטלקים, ה-Arte Povera, שפעלו בשנות השישים והשבעים של המאה ה-20 ויצרו אמנות העושה שימוש בחומרים דלים וזולים, בהשפעת אמנות הפופ ארט ועד אומנים בני זמננו. ה-Magazzino, מחסן באיטלקית, נוסד על ידי ננסי אולניק וג'ורג'יו ספאנו, שביקשו לחלוק את האהבה והתשוקה שלהם לאמנות איטלקית ולתת לה במה בארה"ב, והתפתח תוך מספר שנים לכדי מוזיאון וקרן ציבורית. המבנה בגודל 20,000 רגל מרובע, שתוכנן על ידי האדריכל הספרדי מיגל קוויזמונדו, פתח את שעריו ב-2017, ויצר מרכז תרבותי חדש בעמק ההדסון.

הקרן המפעילה את המוזאון תומכת באמנים איטלקיים ומספקת פלטפורמה לחקר האמנות האיטלקית. 

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
אומנות איטלקית בלב עמק ההדסון
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
12 האומנים מתנועת ה-Arte Povre

בימים אלה חוגג המוזאון את יום הולדתו השישי בפרויקט מיוחד המוקדש לאמן הנודע מיכלאנג'לו פיסטולטו, החוגג את יום הולדתו ה-90. נוכחותו של Pistoletto באוסף אולניק ספאנו ותרומתו המשמעותית להיסטוריה של Magazzino מהדהדת בכל גלריות המוזיאון. לרגל פתיחתו של Magazzino, הציג המוזאון בלובי הכניסה שלו את היצירה Italia Rags, דגל איטליה בשלושה צבעים עשוי בד מושלך. כחלק מפרויקט המתמקד בכל אחד משנים עשר האמנים הקשורים לתנועת ארטה פוברה מציג המוזאון את התערוכה "ברוכים הבאים לניו יורק!", שכותרתו נגזרת מיצירה משנת 1979 של Pistoletto.המוצגת לראשונה לצד שבע עבודות מראה של האומן, החל משנות ה-60 ועד שנות ה-2000. היצירה, ברוכים הבאים לניו יורק שואבת השראה מפסל החירות עם כתר המתכת והסמרטוטים הרב-צבעוניים שלו שזורמים לכיוון האדמה – עוטפים ומחבקים את הרעיון של רב-תרבותיות וגיוון, המגלמים את ערכי קבלת הפנים וההכלה הקשורים בארצות הברית.

התערוכה תנעל ב24 ביוני 2024.

2700 Route 9, Cold Spring, NY
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
Italia Rags

Dia Beacon

לא הרחק בעמק ההדסון, בעיר Beacon שבמדינת ניו יורק נמצא Dia Beacon.

קרן Dia נוסדה בניו יורק בשנת 1974 על ידי פיליפה דה מניל, היינר פרידריך והלן וינקלר כדי לסייע בחשיפת אמנים ופרויקטים שלא היו זוכים לה בגלל קנה מידה או היקף. השם "דיה" נלקח מהמילה היוונית שמשמעותה "דרך". כיום לקרן תשעה אתרים קבועים ברחבי ארצות הברית וגרמניה, כמו גם שלושה חללי תצוגה המשמשים לתערוכות משתנות במדינת ניו יורק: דיא צ'לסי בניו יורק, דיא ביקון בעמק ההדסון ודיא ברידג'המפטון בלונג איילנד. במאי 2003 פתחה Dia Art Foundation את Dia Beacon על גדות נהר ההדסון בביקון, ניו יורק, במבנה ששימש בעבר כמפעל להדפסת קופסאות של ענקית המזון נביסקו (בין היתר יצרנית בעבר של עוגיות אוריאו). המוזיאון מציג את אוסף האמנות של דיא משנות ה-60 ועד היום וכן תערוכות מיוחדות ותוכניות ציבוריות. Dia Beacon סייעה להפוך את העיר ביקון ליעד אמנותי מבוקש עבור מבקרים מהאזור, וכאלה כמונו שהגיעו במיוחד מהעיר ניו יורק.

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
Nesting Boxes של Larry Bell

בין התערוכות בלטה תערוכתו של Larry Bell, דמות מובילה של תנועת האור והחלל של דרום קליפורניה, חוקר את הצמתים של אור, צבע ונפח דרך זכוכית. מאז תחילת שנות ה-60 הניסויים שלו עם האופן שבו מבקרים פוגשים את הפסלים שלו בתוך סביבה כללו ציפוי ואקום של לוחות הזכוכית שלו בחלקיקים מתכתיים כדי ליצור משטחים וצורות מחזירי אור ושקופים. התערוכה ב-Dia Beacon מרכזת מבחר  של הפסלים המוקדמים של בל, לצד עבודות שנוצרו במיוחד לתערוכה.

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
אחת מחמשת עבודותיו של Robert Smithson העוסקות בעפר עשויות מחול, חצץ, מראות וזכוכית
חלונות המבנה העצום לוכדות וממסגרות את הנוף הטבעי העוטף את המקום ומוסיפות לחווית הביקור. במקום גם מסעדה וגנים יפיפים, ואם נותר לכם זמן כדאי גם לשוטט בעיירה, שהפכה מרכז לאומנים.
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
פסלי ענק במוזאון הפתוח

Storm King Center

עם עד עכשיו נסענו בנוף משגע ועצרנו לראות אומנות יפיפיה, התחנה הבאה שילבה נוף ואומנות ב-Storm King Center, מוזאון פתוח המשתרע על פני שטח של 500 דונם. המקום נפתח לקהל לראשונה ב-1960 בתחילה כמוזיאון המוקדש לציור של בית הספר ההדסון ריבר, אולם לאחר שבע שנים החלו להציב פיסול  בנוף.,ומאז כל יצירה נבחרה ומוקמה תוך התחשבות הן בסביבתה הקרובה והן בנופים  הרחוקים. במקום תערוכות מתחלפות בנוסף לתערוכה הקבועה שגם היא משתנה בהתאם לעונות השנה ולצבעיה השונים.

אדריכל הנוף המנוח וויליאם א. רתרפורד פיתח את השטח באופן המדגיש את היופי הטבעי של האזור וכולל שדות חקלאיים, חורשות טבעיות, מדשאות, דשאים שטחי ביצות ושבילי הליכה. לצד האומנות התפתחו במקום מיני צמחיה מקומיים ושפע של חיות בר המספקים פסיפס עשיר של צבעים ומרקמים בנוף פיסולי רחב.
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
אומנות בלב טבע פראי

ולסיום היקב העתיק בארה"ב

אין כמו לסיים יום מלא יופי אומנות ונופים משכרים, ביין טוב. בקומפלקס גדול נתון בטבע פראי ונוף כרמים, נמצא Brotherhood Winery, מתחם ובו יקב, מסעדה מרכז מבקרים, מלון, אולם ארועים וחנות כמובן. תחילתו של המקום באיש אחד,ohn Jaques, סנדלר במקצועו, שהחל לגדל ענבים מקומיים בחצר האחורית של החנות שלו בוושינגטוןוויל, ניו יורק כבר בשנת 1824. עד 1835, הוא הקים כרם גדול, ומכר את הענבים שלו בשוק בניו יורק. כשהמחירים ירדו, החל ג'אק לייצור מהענבים  יין, תחת התווית "יקב בלומינג גרוב".בבשנת 1839.

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
Brotherhood Winery,
ב-1858 העביר ז'אק את היקב לשלושת בניו, וכך קיבל המקום את שמו. האחים הרחיבו את הייצור ל-15 סגנונות שונים של יין, והשאירו בידם כ-35,000 גלונים של יין, פורט וברנדי שאוחסנו במרתפיםם תת קרקעיים. ב-1886, נמכר היקב לחברה מסחרית מניו יורק, והם ששינו את שמו ל-Brotherhood of New Life.. בשנת 1999 ארעה במקום שריפה שפגעה במבנים היסטוריים ובפעילות היקב. ב-2005 נוצרה שותפות חדשה עם משפחת כורמים מצ'ילה, שיצרה ליין של יינות פרמיום זוכי פרסים ומקום שכייף גדול לסיים בו יום מעוצב ואומנותי במיוחד. במקום מתקיימים סיורים שיש להרשם אליהם מראש, וארועי מוזיקה שונים שכדאי להתעדכן ולבחור להגיע ביום הנכון. Brotherhood Winery 100 Brotherhood Plaza Dr. Washingtonville, NY 10992
מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד
המון יין לסיום יום מלא אומנות וטבע
עמק ההדסון מלא כל טוב, וכל שנכתב כאן היה על קצה המזלג ממש. באזור שמורות טבע, עיירות ציוריות, הרבה גלריות לרהוט ויטאג' ולאומנות מקומית, אוכל טוב מיצרנים מקומיים וגם האאוטלט השווה באמריקה, (אבל זה במאמר מוסגר וממש לא קשור לענין 🙂 הטיול ממולץ במיוחד בתקופת הסתיו, אז נצבעים העצים בעלים בכל גווני האדום ונותהים רקע מרהיב לאיזור יפה במיוחד.

קצת עלי

אני מעצבת פנים עם נסיון של למעלה מ- 20 שנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות יוקרהעיצוב בתים פרטיים, ועיצוב משרדים וחללים מסחריים. במסגרת עבודתי אני נוסעת למקומות מעוצבים במיוחד בעולם, ושמחה לחלוק איתכם את חוויותי מנקודת מבטי האישית והמקצועית, בבלוג Design&the City, המתפרסם גם במגזין דיזיינר, של עיתון הארץ.

לעידכונים שוטפים על המקומות המעוצבים בעולם, עקבו אחרי באינסטגרם בלחיצה על הלינק הזה. לעוקבים ממתין גם היילייט עם המלצות נוספות

מחוץ לניו יורק-מקומות מעוצבים במיוחד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פריז-מקומות מעוצבים במיוחד 2022

 "פריז היא תמיד רעיון טוב" אמרה אודרי הפבורן, אישה מעוררת

המשך קריאה »
וינה - מקומות מעוצבים במיוחד

"לכל עידן האמנות שלו, ולאמנות את חירותה" (הכתובת החרוטה על

המשך קריאה »
אמסטרדם - מקומות מעוצבים במיוחד 52

העיצוב ההולנדי תופס בשנים האחרונות מקום בולט בזירה העולמית. באמסטרדם,

המשך קריאה »
Let's keep in touch